Besök på AFU

UFO-Sverige skylt på AFU i Norrköping

I lördags åkte jag till Norrköping och spenderade några timmar på AFU – Archives for the Unexplained. På arkivet finns mycket att se och göra. Pärmar, böcker, häften, tidningar, arkiverade uforapporter, bilder, med mycket mera, fyller hyllmeter efter hyllmeter. Jag undrar hur högt det skulle nå upp mot stratosfären om man kunde stapla allt på hög?

För den som är intresserad av ufoämnet är ett besök på AFU ett måste. Där hittar det mesta som skrivits om ämnet och det tillkommer hela tiden nytt material som donerats för att ta till vara för eftervärlden. Och snart är det dags för en ny insamlingsrunda. Senare i september åker UFO-Sverige under ledning av Clas Svahn till England för att hämta hem mer ovärderligt material som engelska ufologer skänkt till arkivet.

Tobias Lindgren på AFUEfter att ha sökt upp det material jag behövde konsultera inför diverse pågående forskningsprojekt satte jag mig ned med UFO-Sveriges Tobias Lindgren. Vi passade på att testa ny utrustning som införskaffats till UFO-Sveriges kommande digitala poddradio. Planen är att starta ett podd-program om ufofenomenet i både stort och litet. Senare i höst hoppas vi kunna släppa de första delarna av podden. Håll utkik här på bloggen och framförallt på UFO-Sveriges webbplats för att inte missa detta.