”The X-Files” tillbaka i rutan

XFiles_ArticleArkiv X var en amerikansk tv-serie på 90-talet som jag ogärna missade när det begav sig. Jag spelade in nästan varenda avsnitt på vhs-band och såg om dem flera gånger om. När så tekniken uppgraderades köpte jag alla nio säsonger på DVD och numera är hela serien för mig en klassiker att samla damm i bokhyllan.

Serien handlade om två FBI agenter, den skeptiske Dana Scully och den mer troende Fox Mulder. Agentkollegorna åkte runt i USA och löste mordfall som oftast involverade okända fenomen. De råkade ut för hela det ”övernaturliga” spektrumet. Allt från trilska demoner och allehanda muterade livsformer till psi-fenomen och forteanska gåtor klarades av. Inte så att man precis löste brotten, varje avsnitt slutade med att egentliga bevis för de omstridda fenomenen inte gick att finna. Sanningen, fanns så att säga, ”out there”!

En röd tråd genom hela serien var ufofenomenet. Återkommande avsnitt byggde vidare på en konspiration där den amerikanska skuggregeringen gjorde allt och lite till för att dölja sanningen om ufos. En intrig som förstås inspirerades av verkliga ufoobservationer och vittnesmål. Och tack vare seriens världsomspännande succé nådde också synen på ufos som ett populärkulturellt fenomen ut till ny publik.

Jag var en av dem som blev tankfull av serien. Visserligen var jag när serien började sändas redan fångad av mitt eget ufointresse men helt klart gjorde Arkiv X att jag inte blev mindre frågande.

Arkiv X spelades in mellan år 1993 – 2002 och det blev hela 202 avsnitt och två filmer innan det var över. Men …

… det är visst inte riktigt över.

Igår kom den officiella konfirmationen att nya avsnitt ska spelas in i sommar. 6 stycken avsnitt ska det bli och både Fox [David Duchovny] och Dana [Gillian Andersson] återvänder, tillsammans med Chris Carter, mannen som skapade den inspirerande sagan. Jag skriver inspirerande eftersom serien nog påverkat mitt eget intresse för udda fenomen på ett eller annat sätt.

Mitt absoluta favoritavsnitt av The X-Files är avsnitt 20 i säsong 3 – Jose Chung’s from outer space. Ett fantastiskt avsnitt som både driver med och hyllar hela ufofenomenet. Ska man bara se ett avsnitt av serien ska man verkligen inte missa hur den excentriske författarkaraktären Jose Chung försöker förstå hur människorna i en amerikansk byhåla kan uppfatta ufofenomenet ur så många skilda synvinklar.

txfiles klass county

Pic from Jose Chung from outer space txfiles3x20

Avsnittet är också en kavalkad av olika vinkningar och hyllningar till verkliga personer och ufoföreteelser. Till exempel utspelar sig avsnittet i det fiktiva området Klass county, en liten vink till skeptikern och ufologen Philip J. Klass [1919-2005.] Lord Kinbote, en rejäl demon från underjorden, finns också med som en sammanfattande komponent. Varelsens uppmaning till mänskligheten får i avsnittet en ortsbo att skapa en sekt för att sprida vidare läror från en annan värld.

Allt som allt 45 minuter välkomponerad tv-drama, som jag nog allt får ta att se om nu ikväll. Återstår att se hur nostalgisk jag blivit och hur relevant Arkiv X står sig idag.