Jordskalv hemma hos brorsan

images

Det var många som igår kände av hur marken skakade.  Kanske det allra kraftigaste jordskalvet i Sverige sedan 1904 slog plötsligt till klockan 15.09. Epicentrum var i skogarna mellan Mora och Sveg och bror min i Älvdalen var en av dem som trodde att huset skulle rasa ihop.

På Richterskalan mätte skalvet någonstans mellan 4, 5 och 5. Ett ovanligt kraftigt skalv för att vara så långt från kustremsan där skalv är ”vanligare”. Men de brukar vara svagare, 0 till 1 på Richterskalan.

Mathias ringde igår och berättade hur det kändes. ”Huset skakade och jag sprang ut. Det lät som om det var en stor lastbil som dundrade förbi och eftersom min granne har ute sina kor i en hage kring huset mitt, hann jag också tänka att det kanske var kossorna som skenade förbi i en enda stor flock.”

Mathias hörde sedan hur oljudet från den skälvande marken ekade bort längs österdalälvens dalgång. Det var över på en minut.

Senare på kvällen ringde även far min, Mats Berglund, som också noterat jordbävningen. ”Det lät som en stor bullrande timmerlastbil som åkte förbi.” Han var också hemma i Väsa, utanför Älvdalen, när det hände.

Mathias var för övrigt snabbt ute på facebook med sin upplevelse. Så snabbt att Dalademokraten hörde av sig för en intervju.

En ovanlig naturupplevelse som gör en påmind om krafterna i jordens innandömen. Det skakar om, lika plötslig som en ufoobservation.