Riksstämma i Östersund

Idag hela dagen är det ufo i Östersund för full slant. UFO-Sveriges riksstämma på campus Östersund/Mittuniversitet startade klockan 10.00 med årsmötet.

20140517_101515

Årsmötet samlade ett femtontal UFO-Sverige medlemmar. Vi valde bland annat in flera nya medlemmar i styrelsen. Andra frågor vi betade av var medlemsavgift och ort för nästa års riksstämma. Och det blev Trollhättan som vi drar till kommande maj.

IMG_5956UFO-Sveriges årsmöte i Östersund.

IMG_5965Allmänhetens del av riksstämman lockade ett sextiotal besökare.

IMG_5966Det fanns mycket att läsa om ufo-fenomenet och många som ville prata om vad de sett och upplevt.

20140517_123615

IMG_5970

Klockan 13.00 började föredragen. Richard Svensson talade om sjöodjur, bland annat om ”Nessie” från Loch Ness och ”Storie” från Storsjön, Jämtlands alldeles egna sjöodjurssjö. Jag höll ett föredrag om ufo-observationer från Jämtland och Tobias Lindgren visade många bilder som UFO-Sverige fått in på misstänkta ufon. Clas Svahn talade till sist om spökraketer och om UFO-Sverige.

IMG_5964

Från Richard Svenssons föredrag. Illustration på ett australienskt sjöodjur.

IMG_5977Modell av landningen i Socorro i USA den 24 april 1964. Modellen hade till stämman fått renovering och ny färg av UFO-Sveriges Gunnar Karlsson.

IMG_5980Nya ”rull-ups” togs fram till stämman. Denna om ett fall från Björnänge vid Åresjön som jag tillsammans med min sambo Amanda åkte på 64 år efter det inträffade. Jag pratade om det i mitt föredrag.

IMG_5991Clas Svahn filmar och intervjuar Michael Eriksson från Östersund som hjälpte UFO-Sverige med praktikaliteter inför stämman. Stort tack till Michael.

IMG_5984Gunnar Karlsson, UFO-Sveriges kassör, tillsammans med Mikael Knagg som i Östersund passade på att teckna ett medlemskap i UFO-Sverige.

IMG_5979Richard Svenssons illustration av de vanligaste sjöodjurs-”typerna” som observatörer Sverige runt beskrivit dem.

Efter en mycket givande dag avrundade vi vår stämma vid 18.30 tiden. Och efter en snabb packning av all utrustning var det så dags att pusta ut. Jag passade på kvällen även på att fylla år. 35 år har jag hunnit bli – sedan jag föddes i just Östersund 1979.

Väl mött i Trollhättan i maj 2015 för alla er som inte kunde komma till Östersund.