Planering inför riksstämman i Östersund

Planeringen inför UFO-Sveriges riksstämma 2014 pågår för fullt  och det är mycket att fixa och dona. Lokaler, annonser, media och boende ska ordnas på bästa möjliga sätt så att lördagen den 17:e maj blir så som vi vill att den blir. Jag har fått bra respons från folk i trakten som gärna ställer upp och hjälper till med allt från det lilla till det stora. Och jag tror verkligen att det här blir en stämma att minnas. Intresset för att UFO-Sverige kommer till Östersund är redan stort.

Snart är annonsen för riksstämman klar. Ni läser den först i UFO-Aktuellt som är på gång med årets första nummer. I den går också att läsa en artikel jag skrivit om vad som kan ha hänt i Dyatlovpasset den andra februari 1959 då nio universitetsstudenter ute på en vildmarksstrapats förolyckades där. Passet ligger i södra Uralbergen och händelsen har sedan ungdomarna påträffats ihjälfrusna av dåvarande sojetmyndigheter varit omskrivet. Allt från militära konspirationsteorier till snömän och ufos har fått stå som förklaring till varför studenterna i förmodad panik lämnade sitt tält utan att först tatt på sig både ytterkläder och skor. För så såg det ut när tältet återfanns och pusselbitarna började läggas för att ta reda på vad som hände. Ett fynd var hål i tältet som tyder på att man med kniv skurit sig ut för att snabbt komma därifrån.

I höstas kom två nya böcker som åter aktualiserat frågan om vad som hände den där natten i Dyatlovpasset. Den bästa av dem tycker jag Dead Mountain av dokumentärfilmaren Donnie Eichar var. En saklig och spännande redogörelse av mysteriet med ett sprillans nytt förslag på vad det egentligen var som fick studenterna att i strumplästen fly ut på snötäckta bergsvidder.

997011207c4341ad5c4eae2eab028bf7

2 thoughts on “Planering inför riksstämman i Östersund

  1. Jag har en fråga som inte relaterar till blogg-inlägget, hoppas att det är okej ändå. Jag undrar om man kan köpa lösexemplar av Ufoaktuellt i handeln?
    I övrigt vill jag tacka för underhållande och bra läsning.

  2. Hej. Det går att köpa lösnummer av UFO-Aktuellt i handeln, i större tidningsaffärer. Till exempel Pressbyrån har tidningen till försäljning. Mvh Anders B.

Kommentarer inaktiverade.