Etnoastronomi

oh_the_heavens_aboveEfter många samtal står det nu klart att jag ska bli filmad av SVT när jag ute på fältet och undersöker en ufoobservation. En ganska färsk sådan, daterad slutet av juli, och en ganska spektakulär observation verkar det vara. Har talat med observatören och har fått ett sympatiskt och trovärdigt intryck. Börjar nu fila på logistiken som ska ta mig till observationsplatsen om cirkus två veckor.

Samtalen blev många eftersom det är få som vill ställa upp och berätta om sin ufoobservation framför kameran. Jag har några ufofall som jag jobbar på och som skulle passa i detta sammanhang, men det blev negativt svar på alla. Dessutom var det en observatör som inte fått ett exemplar av UFO-Aktuellt som var meningen, eftersom denne redan figurerat i tidningen med namn och bild. Där fick jag skämmas lite och lova bot och bättring.

Passade också på att prata med alla om observationerna de bär med sig i tankarna och minnet. Att se ett okänt flygande föremål på himlen, ett föremål som inte ska vara där enligt rådande konsensus, skakar om en kan jag lova. Ingen glömmer det i första taget och det är bra att UFO-Sverige finns för vidare samtal och funderingar kring observationen. Att få tala av sig, prata med någon som tar en på allvar, är en stor tjänst UFO-Sverige utför i både det lilla och stora.

Det var Tobias Lindgren på rapportcentralen som räddade tv-planerna. Han hade fått in och hört sig för om det intressanta fall jag nu får undersöka. Jag lär skriva om det här på bloggen allteftersom.

En annan trevlig nyhet för mig i veckan var att jag kommit in på den kurs jag sökt på Göteborgs Universitet. En kurs på 7,5 högskolepoäng i ämnet Etnoastronomi. Det handlar om forna tiders stjärnhimlar och bilderna och mönstren man såg och drog mellan stjärnorna. Jag får lära mig hur olika kulturer och folk betraktat himlafenomen genom historien från sina olika positioner runt vår jordglob. Hur stjärnorna gett mening, ritualer och förståelse för universum och människans existens.

Det ska nog bli bra intressant och nyttigt att gå denna kurs. Tidpunkten är några fullängdskvällar under hela hösten och leds av en astronom från Institutet för Fysik.

Vi lär så länge vi lever och det gäller inte minst när det kommer till att undersöka ufos.