Blandad kompott

Veckan har bjudit på en mycket blandad kompott.

Som ordförande för UFO-Sverige vägs ens ord och tyckande om allt som har med ufo att göra tyngre än förr. Ett inlägg här på bloggen fick en besviken deltagare på UFO-Sveriges veckoslutskurs i oktober att helt sonika hoppa av.  Bland annat hade jag skrivit: ”att tillskriva utomjordingarna äran är som nog som att gå över ån och leta vatten i en öken”. Öknen syftade då på universum och äran på svaret på ufofenomenets gåta.

Och så tycker jag fortfarande! För det finns ganska mycket att göra här på jorden när det kommer till att avslöja gåtorna. Troligtvis har vi knappt skummat på ytan när det gäller ufos. Samtidigt är många fast i trossatsen att allt kretsar kring utomjordingarnas varande. 60 år efter att det började diskuteras ufos på 1950-talet tycker jag den teorin har stått och stampat i farstun länge nog. Det är hög tid att tänka nytt och annorlunda. Andra synvinklar in i ufo-problematiken skulle alla teorier och spekulationer må bra av. Även det på papperet så perfekta svar att ufos är utomjordiska transportmedel. Perfekt i det syfte att det faktiskt skulle förklara en hel del. Men att tro på en sanning är inte att veta och veta vill i alla fall jag.

En röd tråd att nysta upp skulle vara att gå djupare in i vår eget huvud. Människans hjärna är gråzonen för hur vi uppfattar det som finns runtom oss. Inte mycket finns forskat där när det kommer till ufos och andra egendomliga fenomen. Ytterligare en tråd är den som leder tillbaka i släktträdet. Folktron, legenden och myten bevarar spillror om hur de som gått före oss tänkt och trott. Fragmenten talar om varelser/fenomen av olika de slag som följt människan genom tiderna. Och ufofenomenet har många paralleller med dessa visioner, uppenbarelser, med de många vittnesmålen och observationerna. Det är ingen tvekan om att människan upplever fenomen. Ingen tvekan att det är sant.  Tvekan kommer först när människan ska börja förstå.

Men nu börjar visst jag tappa tråden.

I alla fall är ingen längre besviken på den andra. Efter något utväxlat mail blev misstroendet snabbt utrett. Den som hoppade av kursen förstod då vad jag menade och jag förstod dennes beslut att ställa in.

På tal om UFO-Sveriges kurs utanför Kisa nu i oktober är det fullsmockat i bokningsväg. UFO-Sveriges evenemangsansvarige Rickard Andersson ringde och rapporterade att rummen tagit slut. Mycket trevligt är det också att det blir hela 14 nya ansikten på kursen. Det kan nog vara snudd på rekord. Välkomna alla som bokat och välkomna ni som vill och kan tänkas gå framledes. För det blir en kurs nästa år också.

Och så har TV ringt och bokat in intervjuer. Jag ska också vara med på ett hörn. Reportern vill följa med på en fältundersökning och filma hur det går till att intervjua någon som sett ett ufo. Det är dock inte helt lätt att ordna. Allt står och faller på att observatören känner sig bekväm att figurera i statstelevision med att ha med egna ögon sett ett ufo. Jag har att göra i dagarna för att hitta någon som ställer upp innan deadline löper ut.

4 thoughts on “Blandad kompott

  1. Anders, dina inlägg är bland de bästa jag läst, varje gång slår du huvudet på spiken. Jag är också glad att så många nya kommer på kursen samt att intresset är så stort som det är.
    Dina utsikter som den nyligen blivande ordföranden ser mycket ljusa ut. Ses på kursen om inte förr. (Jag har nyligen avslutat min del av nr 4 av Rapport-Nytt)
    Mats

  2. Tack så mycket för de fina orden🙂 Ja, det ska blir roligt att kursa igen. Men vi ses väl på styrelsemötet först?

Kommentarer inaktiverade.