Sommartider

gh

Sommartider hej hej, hör jag spelas utanför fönstret här på Hönö ikväll. Det är Arvingarna som spelar på ett uteställe och det hörs vida kring i sommarkvällen. Det är som sagt semestertider, men jag har ändå hunnit med lite ufo-göra i helgen som passerat.  Det blev en långhelg på AFU – arkivet i Norrköping – samt en trivsam träff hos Carl-Anton Mattson i Nyköping. På sommarstället Nydalen som bilden ovan visar.

Carl-Anton, som är en av veteranerna inom UFO-Sverige, har ordnat en sommarträff för vänner och bekanta under några somrar och jag har hört talas om den femkamp han brukar fixa till. Och jag blev inte besviken. Det var tävling i allt från kasta lp-plattor till att skjuta luftbössa och pricka ballonger och fågelholk. Det bjöds på god mat och kaffe med dopp. Allt under en strålande sommarsol och lågsniffande Ryan Air plan på väg in för mjuklandning på Skavsta flygplats.

gh 4Här ska vi skjuta med luftgevär.

gh 3Och här skjuts det.

gh 5Carl-Anton, i blå skjorta, var vår värd för dagen.

Annars är det lågsäsong för ufo-rapporter. Det rapporteras inte in så många rapporter till UFO-Sverige under sommaren och det har nog sin självklara anledning i att det är just sommar och semester. Folk är ute och rör sig och funderar inte så mycket på ditt och datt. Dessutom är det ljust om kvällen och i ufo-branschen gör mörkret sitt. Så fort det blir mörkare, från andra hälften av augusti och in i september, brukar man åter observera ljusen som förbryllar på natthimlen. Då påminns man åter om himlafenomen, flygplan och planeter, för det är oftast dessa som tas för ufon.

Själv håller jag på att avsluta ett ufo-fall från Värmland. Jag har ganska god data på fötterna och kan då konstatera att det ufot har en naturlig förklaring. Det var nog månen observatören såg och det blir en liten artikel om det i nästa nummer av UFO-Aktuellt. Ett annat ufo-fall jag fått in genom bloggen här, är desto knepigare. En man såg, tillsammans med tre vittnen, flera ufos över de djupa smålandsskogarna för 18 år sedan. En längre observation där man nog kan gå vidare och försöka få mer data om det inträffade. Jag väntar i dagarna på mer information kring det fallet.

tobbe kastarKast med liten boll (Av någon anledning vägrar bilden räta på sig)

2 thoughts on “Sommartider

  1. Det lät som ett jättetrevligt get-together! Vore kul att vara med om mån gång. Jag är också mycket intresserad av UFO-Sveriges Fältundersökarkurs detta år, men tyvärr har en inplanerad resa t Italien tömt min ekonomi ganska rejält. Kanske nästa år. Mvh Erik.

  2. Hej Erik. Du är så välkommen så. Kursen blir av nästa år också så vi kanske syns då. Ha det så trevligt i Italien🙂
    Mvh Anders

Kommentarer inaktiverade.