Midsommarufo i Värmland

 

I onsdags ringde jag på en ufo-observation i norra Värmland. Mannen som kontaktat mig genom e-mail svarade och var fortfarande mycket upprymd över vad han fått se på himlen för bara några dagar sedan.

Det hände på midsommardagen. Klockan var strax efter elva på kvällen då mannen gick ut för att ta lite luft. Väderleken var tryckande, varmt var det och himlen var täckt av lågsniffande svarta moln som skvallrade om åska. Plötsligt uppenbarade sig ett guldfärgat föremål med en liten kupol på toppen. Föremålet var stort, som solen och sken som en sådan. Föremålet vrider sig och visar en bredsida som är lika tjock som en snusdosa hållen med utsträckt hand.

”Det var fascinerande, men skrämmande” säger mannen. Efter några sekunder försvinner föremålet lika fort som det dök ner, tillbaka in och omsvept av  molnen.”Vem i helskotta klarar av att manövrera något sånt i luften?” frågar han sig nu.

Det blir en fältundersökning på detta, så kanske hittar jag ett svar på hans fråga. Jag har redan en idé om vad det kan ha varit, men väntar på ytterligare information innan jag kan vara relativt säker. Fick också nys om ytterligare en ufo-observation i trakterna. 5 stycken vittnen såg ett svävande tubliknande föremål längs norska gränsen för ungefär 20 år sedan. Så vitt jag vet just nu har de aldrig berättat om sin observation för någon utanför sin omedelbara bekantskapskrets.