Riksstämma och ordförande

Nyss hemkommen från en tripp längs Västkusten försöker jag sätta ord på vad jag fått vara med om i helgen. Roligt, spännande och omtumlande, är något av det jag känner mig efter att ha blivit vald till UFO-Sveriges nye ordförande. Ja, ni läste rätt.

Halmstad 2

UFO-Sveriges rikstämma 2013 lockade i lördags den fjärde maj, ett femtiotal ufointresserade till Halmstad. Där fick de se vår utställning och lyssna på föredrag av Clas Svahn, Håkan Blomqvist och Tobias Lindgren. Det serverades korv och dryck för dem som ville och så gick det att köpa litteratur om ämnet. En trevligt dag blev det och nästa år kör vi Riksstämman i Östersund. Det står väl inte på, kan jag tro.

UFO-Sverige hade även sitt årsmöte i lördags och när det blev dags att välja ordförande var det mitt namn som föreslogs. En ”historisk” händelse eftersom Clas Svahn varit ordförande för UFO-Sverige i hela 22 – eller var det 23 – år. Länge är det i alla fall och man kan tycka hög tid att välja någon annan galjonsfigur för föreningen.

Och nu blev det så. Härmed kan jag sätta titeln ordförande för UFO-Sverige på mitt visitkort! (om jag haft några dvs).

När jag blev tillfrågad om jag ville ta över ordförandeklubban från Clas blev jag chockad. Clas har suttit så länge som ordförande att det kändes som en mayansk apokalyps. Det var surrealistiskt att höra detta, nästan overkligt. Men jag behövde inte tänka efter så länge på förfrågan. Det kändes faktiskt självklart att tacka ja ganska direkt. Kanske har man sett sig själv i rollen som ordförande när man tänkt efter, så där någon gång i avlägsna framtiden. Men inte trodde jag att det skulle bli så, NU!

Vem är jag då och vad anser jag, för er som inte har ett ansikte att koppla till namnet? Jo, jag heter Anders Berglund, fyller 34 år inom kort, och har sambo och en liten son. Vi bor på Hönö utanför Göteborg dit vi nyss flyttat. Jag har varit intresserad av ufofenomenet sedan jag som liten fann en ufobok på bibliotekets hylla. Intresset har aldrig sjunkit undan utan växer för vart år som går och jag hoppas att jag en dag kanske får veta lite mer än vad vi vet idag.

Själv har jag aldrig sett något jag kan säga var ett ufo. Jag har sett lite konstigheter på himlen, men har alltid funnit en förklaring efter en liten betänketid. Det finns mycket på himlen man kan misstolka och man behöver INTE dra in utomjordingar i ekvationen för att förklara satellitblänk och flygplanssken.

Beteckningen UFO betyder INTE automatiskt flygande tefat från en annan planet. Det är endast en teori av många. En teori som det inte finns några som helst handfasta bevis för. En teori som vi för länge sedan borde sett oss en annan efter. Men jag tror på liv i ett universum som är så ofantligt stort att vi människor knappast börjat att skrapa på ytan än. Jag förblir skeptisk men öppen. Jag vet inget annat sätt att vara.

Vad det mest handlar om, är Oförklarade Flygande Föremål, allt från ballonger och thailyktor till militära experimentflyg och naturliga fenomen som meteoriter. Dvs de är oförklarade tills de blir förklarade, och det är vad UFO-Sverige sysslar med. Det är vad vi gör. Vi undersöker uforapporter och tar observatörernas vittnesmål på fullt, blodigt allvar. Vi vet, genom erfarenhet och genom undersökningar på fältet, att det är lätt att misstolka naturliga himlafenomen och mänskliga ting.

Men vi vet också att det finns uforapporter som inte går att förklara just idag. Vi vet, för vi har folks berättelser nedtecknade och undersökta, så långt det gick. Det finns den där kärnan av ufoobservationer som trotsar logiska tankar och erfarenheten av vår verklighetsuppfattning. Det finns ufofenomen jag gärna vill komma närmare svaret på.

Jag har förstått att det orsakat lite vånda att Clas numera ”bara” är vice ordförande och ansvarig för internationella kontakter för UFO-Sverige. Rykten har gått på nätet i forum att han ”kuppats” bort eller ”petats” bort. Det är naturligtvis inte sant. Skämmes ska ni göra som sprider rykten och för stunden påhittade misstankar. Hade ni varit medlemmar och gått på riksstämman hade ni sett hur det gick till i verkligheten. Clas är ej heller på väg att pensionera sig ut ur ufo-diskussionen. Clas kommer fortsätta med det han gör så förbannat bra. Jag, och hela styrelsen, kommer att hjälpa till och förhoppningsvis komma med nya idéer och tankar på vad vi ska fortsätta göra. För arbete finns det. AFU i Norrköping bågnar av oförklarade rapporter och ni är så välkomna till UFO-Sverige och börja gräva.

UFO-Sverige är redan på rätt väg i sökandet. Idéprogrammet om en ”tredje väg”, den mellan vantro och övertro, är den enda vägen ut ur labyrinter och återvändsgränder. Läs om UFO-Sveriges idéprogram här.

Till sist! Jag kommer som ny ordförande för UFO-Sverige att börja med att satsa på att få in nya fältundersökare och nya ufointresserade i föreningen. Det behövs helt enkelt återväxt om det ska finnas någon förening kvar i framtiden. För UFO-Sverige är inte bara dess ordförande. UFO-Sverige är medlemmarna, fältundersökarna, styrelsen – och Clas. Vi är alla med för vi brinner för att belysa ufofenomen vart de än dyker upp.Vi gör det tillsammans.

Och det är bara genom att kritiskt granska ufos som man kan få något att fästa på kartan över det ännu, men helt naturliga, okända.

Clas avtackas som ordförande och får presenter.

Clas avtackas som ordförande och får presenter.

17 thoughts on “Riksstämma och ordförande

  1. Bra skrivet, i synnerhet med alla konspirationsteorier som nu flödar!

  2. Nu fick dom, alla dessa låtsasufologer och konspirationsnissar. Bra skrivet Anders, nu kör vi vidare enligt UFO-Sveriges stadgar och idéprogram.

  3. Ping: ufos in australia | The passing of a great Russian researcher - Vladimir Rubtsov + MORE | Alien Documentary

  4. Ja, de flesta ufologer och rörelser kör väl sitt eget race och omhuldar sina egna teorier. Men varför inte se på UFO-Sverige som en av de världsledande organisationena? Ingen dum tanke faktiskt🙂

  5. Pia, frklara grna vad du menar!

    Den 7 maj 2013 14:58 skrev ufospaning :

    > ** > AB commented: ”Ja, de flesta ufologer och rrelser kr vl sitt eget > race och omhuldar sina egna teorier. Men varfr inte se p UFO-Sverige som > en av de vrldsledande organisationena? Ingen dum tanke faktiskt :)” >

  6. Anders, gratulerar till att ha blivit vald till UFO-Sveriges nye ordförande.

    Finns det någon email-adress som du svarar på?

    Hälsningar

    Julius ( mera känd som ”Intresserad” )

  7. Väl formulerat! Låt dig växa in i den takt du själv känner är rätt! Det är ändå bara en hobby🙂

  8. Hej, tackar så mycket. Min mail är elfdalen@yahoo.se. Jag håller på att fixa en ufo.se adress också men elfdalen går bra att maila till. MVH Anders

  9. Rätt person tog över som ordförande. Clas har jobbat förbannat bra under åren och fortsätter att vara samma kraft inom UFO-Sverige så klart. Det är ju inte bara ordförande som utgör en förening. Men när han nu valde att trappa ner något så var det en lättnad att Anders tog över som ordförande. Rätt person med stark nyfikenhet på alla slags mysterier.

  10. hoppas du verkar mer för det paranormala anders. det verkar som ingen vågar ta upp det, annan än håkan blomgvist kanske. styrelsen tog ju upp det paranormala i sitt program för nåt år sedan, men det verkar som ingen vill ta tag i det. man läser exempelvis inget om det i ufo-aktuellt. man får tanken att det togs upp i programet för föreningen, bara för att det skulle se snyggt ut utåt

  11. Problemet med det paranormala r att det inte finns ngra bevis, bara en inre resa. Fr en kritisk frening r det svrt att behandla fr var gr grnsen? spken?

    Den 14 maj 2013 22:02 skrev ufospaning :

    > ** > AB commented: ”Tackar s mycket. Jag gr att f tag p mailen: > anders.berglund@ufo.se” >

  12. Vi får ta itu med det vi kan se och begrunda. Flygande föremål av oklart ursprung har i slutändan ett ursprung. Och det mesta tyder på att ursprunget ligger oss mycket mer jordnära än utomjordiska flygande tefat.

Kommentarer inaktiverade.