Cirkel i gräsmatta förbryllade Väddöbor

Då är jag tillbaka online efter sommaren 2012 som bjöd på få sommardagar, desto fler var åskmolnen som drog förbi stugan i Roslagen. Kan dock säga att det varit en ganska aktiv ufosommar då jag intervjuat flera personer runt om i Sverige om vad de varit med om.

I mitten av juli åkte jag upp till Väddö, där en cirkel på en gräsmatta förbryllat husägarna i ett sommarstugeområde. Jag åkte vilse flera gånger innan jag fann rätta vägen in bland gula fält och gröna skogar. Väl framme visade det sig att cirkeln inte alls hade med den uforapport som ett estniskt par rapporterat in till UFO-Sverige. Men det var ändå intressant att försöka finna en lösning på vad som fläckat ner gräset.

Cirkeln var inte en perfekt cirkel, men nära och ca 3,5 meter i diameter. Paret som undrade vad det kunde bero på, hade flyttat in i huset hösten 2011 och först noterat cirkeln i april i år när snön försvunnit. Jag noterade att de hade både en studsmatta och en plastpool på gräsmattan, men eftersom föremålen inte satts upp förrän nu till sommaren kunde de knappast ligga bakom skadorna i gräset. Troligtvis har förra ägaren haft något stående på platsen som gjort avtrycken.

Inom ufolitteraturen finns många exempel på ufos som gjort något slags avtryck på vegetation och mark. Ett viktigt bevis på att ufofenomenet är betyligt mer komplicerat och handfast än bara påhitt och hjärnspöken som vissa tycks tro. I folktron talas det om älvringar eller häxringar när cirkelformade markeringar i gräs och mark noterats genom århundraden. Älvringarna skapas av svampar som gör växtligheten förtvinad och svag och ibland extra kraftig. Den vanligaste svampen på gräsmattor är nejlikbroskskvilingen och varför svamparna cirklar till det  beror nog på att svampens underjordiska rottrådar förändrar jordens genomsläpplighet för vatten och för att de ger ifrån sig ämnen som är skadliga för gräsrötterna.

Nu till ufot som inte hade något med denna cirkel att göra. En kväll i början av juli observerade mamman, till tjejen som rapporterat in cirkeln, ett ljusfenomen när hon inte kunde sova. Mamman hade gått ut för att ta luft och såg då över ett fält i horisonten hur ett ljus rörde sig och ändrade form. Ljuset var triangelformat och sken i olika ljusstyrkor. Det kom och gick över fältet, i hög fart och i låg fart, så ett flygplan kan det inte ha varit. Allra mest intressant var att triangeln ändrat form och spridit ljuskäglor ner mot marken. En helikopter undrade jag, men tjejens morsa hade inte hört ett knyst. Tyvärr hade hennes mor hunnit åka hem till Estland så jag kunde inte intervjua henne, men vi får se om inte jag kan få en skriftlig rapport på estniska från henne. På bilden nedan syns det fält ufot svävat över.

Väl på Väddö passade jag på att åka förbi platsen för ett känt ufofall – det sk Väddöfallet. Den 14 oktober 1956 observerade timmermännen Stig Ekberg och Harry Sjöberg ett ufo över landsvägen som går genom Väddö. Strax efter en kurva vid byn Söderäng hackade motorn på deras lastbil till och de får syn på ett lysande föremål på himlen. Förmålet stannar av i fart och landar sedan på vägen 100 meter framför dem. Föremålet skiner i ett neonljus som lyser upp omgivningen. Klockan är 22.00 på kvällen och föremålet beskrivs som metalliskt och sakta roterande.

Efter tio minuter lyfter ufot iväg och försvinner upp i skyn tills den blir en prick i fjärran. Stig och Harry lämnar bilen och går fram till där ufot landade. Gräset vid vägen är då nedtryckt i en halvcirkel men asfalten på vägen verkar orörd. Stig finner på platsen en metallbit som är slät, varm och tung. Metallbiten genomgår året efter en första undersökning och får rykte om att vara en äkta, liten bit av ett ufo. Något egentligt bevis för att den skulle vara av utomjordiskt härkomst finns dock inte – metallen verkar vara av hårdmetall. Läs mer om fallet i Clas Svahns bok UFO-Mysteriet, sid 55 – 70.

Platsen vid Söderäng, Väddö, där Stig och Harry i oktober 1956 såg hur ett föremål landade och gjorde avtryck i dikesgräset.

4 thoughts on “Cirkel i gräsmatta förbryllade Väddöbor

  1. Anders.
    För mig ser cirkeln ut som efter en häxcirkel där det växer en viss sorts svamp. Jag har haft en sådan i min gräsmatta som jag fotade och skickade till Clas. Men det har du säkert uteslutit. Oroväckande lika ialla fall.

    Hälsningar

    Mats

  2. Typisk häxring eller älvring! Olika namn på samma sak. En kamrat köpte villa för några år sedan och var väldig konfunderad men uppskattar numer matsvamp utanför dörren. Svamparna väger alltid utåt, varför ringen blir större varje år.

  3. Hej. Va bra då vet jag att det är en häxring. Det var första gången jag sett en ”live” så jag var mer inne på att något stått på platsen och tryckt till gräset. Jag förklarade iallafall för observanterna hur en häxring bildas och att det nog kunde vara en sådan.🙂

  4. Very good blog post.Really thank you! Fantastic. bdbacdkgfeca

Kommentarer inaktiverade.