Blomqvist & Coleman

I torsdags umgicks jag och Amanda ett par timmar med ufologen Håkan Blomqvist och hans sambo Susanne, från Norrköping.  Håkan, som är en av Sveriges mest kända ufoforskare och vars specialitet är kontaktfall, är ursprungligen från Karlstad och han hade tagit med sig sin sambo på en liten semester och nostalgitripp till staden. Vi sammanstrålade allesammans vid Värmlands Museum där det bjöds på gott fika i sommarsolen. Efteråt tog vi en promenad längs Klarälven och hamnade slutligen på en uteservering.

Håkan, Susanne och Amanda framför entren till Värmlands Museum.

Där fick vi en mycket trevlig pratstund och jag hann pröva en ale, Sleeping Bulldog, som smakade mumma i sommarsolen. Lisbeth, en kompis till Håkan som nyss flyttat till Karlstad, gjorde oss sällskap och hon berättade bland annat om en färsk spökrapport från Karlstad. På Gubbholmen, en ö i Klarälven, har man sett en man med hund som lösts upp i tomma intet framför ett förvånat vittne. Det sägs att den bästa tiden för att se den mystiske mannen är tidig morgon eller sen kväll. Jag och Amanda kommer nog snart ta en promenad på Gubbholmen för att se om vi kan få syn på spöket.

Jag rekommenderar ett besök på Håkan Blomqvists blogg. Där finns mycket intressant att läsa om svensk och internationell ufologi.

Loren Coleman heter en av världens mest kända kryptozoologer och forteaner som lever och verkar från Förenta Staterna. Han har bland annat skrivit över 30 böcker om allehanda okända djur och varelser. På sin hemsida Cryptomundo skriver han nästan dagligen om det senaste som hänt inom kryptozoologin. Kryptozoologi är läran om varelser vars existens är omtvistad. Det kan handla om allt från Loch Ness odjuret till Bigfoot och andra skygga varelser och mer ”vanliga” djur.

Jag blev förvånad när jag upptäckte att Loren, den första juli i år, uppmärksammat min blogg ufospaning. Det är skildringen av en flygande grön kvinnovarelse, som kring mitten av 1800-talet gjorde en värmländsk fiskare nervös, som fångat hans intresse. Jag upptäckte berättelsen i en gammal bok om värmländsk folktro och skrev om det på bloggen här. Jag tolkade berättelsen som en ufoobservation men Loren har valt överskriften Green Winged Weirdie när han skrev om varelsen. Vem vet vad det egentligen kan ha varit som flög omkring men jag tror fortfarande på att det var ett ufo värmlänningen såg kring 1850.

Det är roligt att bli lite uppmärksammad internationellt och jag såg att besöksfrekvensen på bloggen här gick upp dagarna efter. Ska fortsätta hålla koll i gamla böcker. Det finns nog mycket skrivet om både det ena och det andra som glömts bort genom åren. Berättelser och fakta som kan vara relevant för dagens forskning kring ouppklarade mysterier.

Läs om the Green Winged Weirdie här.

2 thoughts on “Blomqvist & Coleman

  1. Det var jo morsomt at Loren Coleman omtalte denne saken fra 1850-tallet.
    Coleman er med i en gruppe som heter Magonia Exchange (der postes det rå-materiale [dvs avisartikler o.l.] om forteana fra før 1947), hvor jeg postet en link til din blogg sammen med en oversettelse av den relevante teksten. Så Coleman har nok tatt historien derfra.
    Jeg ga selvfølgelig full credit til deg.🙂

  2. Aha, det var så det gick till🙂 Det blir till och fortsätta att leta igenom gamla böcker och artiklar i tidningar för att försöka hitta mer bortglömt forteana-godis från forna dagar🙂

Kommentarer inaktiverade.