Svårbedömda ljuspunkter över Jämtland

Stillastående ljuspunkter på natthimlen, som observeras under någon eller några minuter, måste vara bland de svårare fallen av ufos att undersöka. Utan ordentligt information kan man inte veta om det är helt vanliga stjärnor ufoobservatören/er får syn på eller om det är något annat, till exempel satelliter eller flygplan långt borta i horisonten. Avståndet mellan ”stjärnorna” och observatören är för långt, detaljerna för få och fakta för informationsfattigt för att man tillfredsställande ska komma fram till något slags säkert svar.

Idag har jag avslutat ett sådant ufofall. En jägare i Jämtland observerade under älgjakten 2005 två ”halogen”-blå stjärnor från toppen av ett berg, mitt ute i storskogen. Natthimlen gav honom ett fantastiskt panorama att blicka upp på och i området kring Karlavagnen noterade jägaren dessa stjärnor som lyste med ett intensivt, blått, sken. Efter några minuter tonade stjärnorna bort och försvann. Båda två samtidigt, som om de hörde ihop. Hela tiden stod stjärnorna stilla på natthimlen och deras positioner dem emellan förändrades inte.

Stjärnformationerna Karlavagnen och Lilla Karlavagnen är i alla fall lätta att identifiera.

Efter att kollat upp kartor över stjärnhimlen för den aktuella natten i fråga samt luskat vidare med en rad följdfrågor till observatören, stod jag och stampade på ruta ett. Med endast Karlavagnen som referenspunkt, det var allt vittnet kom ihåg när det gällde riktningen, var det svårt att peka ut några misstänkta, ljusstarka, stjärnor. Inga planeter var i närheten vid tillfället och ej heller månen. Satelliternas beräkningsbara banor gav inte heller några aha-upplevelser men de brukar oftast befinna sig i rörelse över himlen.

Det jägaren såg på natthimlen över Jämtland är således svårt att bedöma och lär så förbli. Det finns sällan tid för att göra en mer djupgående analys över ett par ljuspunkter. Utan mer information kan man dock inte avfärda de ”halogen”-blå stjärnorna som ett troligvis IFO, ett så kallat Identifierat Flygande Objekt, utan man måste ha mera kött på benen för att kunna stå för den ståndpunkten. Åtminstone tycker jag så. 

Jag och jägaren är överens om vad vi står idag. Han vet vad han såg och att vi en vacker dag kanske får svaret på vad det var. Men med UFO-Sveriges samlade erfarenhetsarkiv bakom ryggen, över vad svenskar uppfattar som konstigt på natthimlen, vet jag att svaret brukar bli mindre exotiskt än vad man tror.

One thought on “Svårbedömda ljuspunkter över Jämtland

  1. Hej AB

    Det där med Karlavagnen gjorde mig intresserad, eftersom jag själv gjorde en observation i januari 2003 med Karlavagnen inblandad. Det var strax före kl 18. Jag gick hemifrån för att hämta min dotter på barngymnastik. Min vana trogen kollade jag stjärnhimlen. I nedre delen av Karlavagnens fyrkant och inom den fanns ett mycket kraftigt, stillastående ljus. Inget ljud hördes. Det var totaltyst på byn. Jag stannade och betraktade. Jag jämförde ljusstyrkan med en vägbelysning upp till mitt hus och ljuset på himlen hade samma styrka. Väglampan är på 100 watt och jag befann mig cirla 150 meter från den. Ljuset på himlen var konstant, vitt och stod helt stilla. Karlavagnens stjärnor gav en perfekt referens. Jag stod där några minuter, men eftersom Stina väntade på mig så var jag tvungen att gå. Det var glashalt och jag tittade på vägen för att inte halka, men stannade med någon minuts mellanrum för att se på ljuspunkten. Plötsligt var ljuset borta och jag scannade av rymden för att se vart det tog vägen. Jag fick se en ljuspunkt avlägsna sig mycket hastigt mot nordväst och jag uppfattade det som att den inte följde jordens krökning.
    Jag har rapporterat min observation till UFO-raden.

    Hälsningar Mats Sandström.

    PS Clas Svahn hade vänligheten att sätta upp mig som lokal representant i senaste UFO-Raden. Jag finns i Enånger, Hälsingland.

Kommentarer inaktiverade.