Ufos över norra Värmland

Igår skrev jag klart en artikel över min och Amandas senaste fältundersökning. Den handlar om Mikael Knagg från Älvdalen och hans syster, som fick se ett starkt lysande ljusklot sväva över snöklädda nejder längs med Österdalälven, en decemberkväll 1993. Ett spännande fall som i nästa nummer av UFO-Aktuellt kommer illustreras med bilder, teckningar samt min och Amandas noggranna analys.

Har även skrivit en skildring som tidsskriften UFO-Raden/Rapportnytt ska publicera. Den handlar om ett besök jag för några år sedan gjorde vid den engelska flygbasen Woodbridge i Rendlesham Forest. Där skedde i slutet av december 1980 flera mycket uppmärksammade ufoobservationer. Händelser som numera fått en nästan legendarisk status i ufohistorien. Artikeln blir en personlig skildring av hur platsen för observationerna ter sig idag och redogör för vad jag och min kompis Lars Pettersson upplevde, när vi knatade runt en markerad ufoled man gjort i ordning för att locka dit turister.

På onsdagskvällen satt jag även en timme med mobilen strålande mot örat. Förutom att språka med UFO-Sveriges Mats Nilsson och Clas Svahn, ringde jag upp en kvinna i norra Värmland som i början av 1990-talet såg ett raketliknande föremål över Stöllet. Hon beskrev i telefonen föremålet precis som hon gjorde första gången hon rapporterade in sin observation till UFO-Sveriges rapportcentral. Att den liknande en scud-missil från Gulfkriget. Annars kommer hon inte längre ihåg så mycket kring händelsen. Hennes observation finns dock redan nedtecknad och andra fältundersökare har tidigare knackat på hennes dörr men observationen är så pass intressant att det kunde varit värt att följa upp det. 

Jag ringde kvinnan för att höra om det var möjligt att göra ett nytt besök på observationsplatsen med ett filmteam i släptåg. En dokumentär håller nämligen på att spelas in om UFO-Sveriges arbete och filmarna vill gärna följa med Amanda och mig på en riktig fältundersökning. Det var hon dock inte pigg på och jag kan mycket väl förstå det. Glädjande nog berättade hon till slut om en äldre kvinna, hon genom omvägar fått höra hade sett ett egendomligt ting på värmlandshimlen, vid ungefär samma tidpunkt hon såg ”missilen”. Jag fick namnet, sökte sedan upp den kvinnans telefonnummer och slog en pling. Det blev ett av de där mer udda samtalen.

Kvinnan, som även hon bor i norra Värmland, berättade motvilligt och i rask takt, efter jag presenterat mig och UFO-Sveriges arbete, vad hon varit med om. Det gick så fort att jag grämer mig att jag inte fick möjlighet att styra tillbaka samtalet till det väsentliga för att få mer bestämda tidpunkter och detaljer. I alla fall hade hon sett ufos vid två tillfällen. Dels hade hon från sin bil sett en snurrande tingest som lyste på kvällshimlen mellan Kil och Fagerås. Dels tre platta grå/svarta flygande föremål – tefat? – som tagit några rundor över de västra bergen intill Klarälvsdalen, en ljus sommarkväll.

Efter att kvinnan bestämt sagt nej till att berätta mera och ännu mer bestämt sagt nej till ett besök, började hon tala om politik. När jag frågade om hon kanske istället ville hjälpa till att fylla i ett rapportformulär ville hon i så fall få betalt. Det var en princip hon hade som även, berättade hon, Fortum fått erfara när de velat att hon skulle fylla i ett papper. I nästa andetag var det var bara att tacka för den lilla information jag fått och önska henne en god kväll. Jag antar att hon hade bråttom tillbaka till Rapport för att inte missa för mycket av journalisternas senaste analys kring sossarnas nye messias Håkan Juholt.

Man kan aldrig veta hur en person kommer att reagera när UFO-Sverige, hux flux, ringer upp. Vissa ufoobservatörer är öppna över vad de sett medan andra tycker det är obehagligt eller rent av oviktigt att berätta. Många vill vara anonyma när de berättar om sina ufoobservationer medan andra ställer upp på bild i UFO-Aktuellt. Sådan är världen och jag tror att det kan bli tufft att hitta ett intressant och nytt ufofall där observatören också vill berätta sin upplevelse framför dokumentärfilmarnas kameralins.