En pärla till ufo

Skriver i dagarna på en artikel till UFO-Aktuellt. Den kommer att handla om Mikael Knagg och hans syster, båda från Älvdalen i norra Dalarna, som en decemberkväll 1993 fick syn på ett ännu oförklarat ljusfenomen. Det som känns bra med denna ufoobservation är att syster och bror befann sig på två helt skilda ställen, det skiljer sig ungefär 10 kilometer mellan observationsplatserna, och att deras beskrivning av ufot överlag stämmer överens på pricken.

Mikael Knagg från Västäng mäter avstånd och uppskattar storlek på det ufo han såg 1993.

Båda såg ett ljusklot som både rörde sig och svävade helt still. Det började med att systern uppfattade ett skimrande ljusklot som befann sig på en äng mellan två hus. Hon var på väg hem från arbetet och fick syn på ljuset genom bilrutan. Några minuter senare, efter att ufot försvunnit bakom ett skogsbryn, fick Mikael se samma ljusklot komma flygande över en älv. Han observerade klotet från sitt barndomshem, Masby i Västäng, och beskriver skenet som om det skimrande i pärlemor. En pärla till ufo.

Jag ska inte avslöja för mycket nu, resten får ni läsa i nästa nummer av UFO-Aktuellt. Jag och Amanda har varit upp till Älvdalen och intervjuat Mikael vid platsen för observationen, tagit bilder och gjort en grundlig analys. Ska bara ringa upp observatörerna och kolla detaljerna en gång till för att få berättelserna så korrekta som möjligt. Mikael känner jag sedan gammalt så jag vet att han är en reko karl som inte överdriver eller hittar på. Hans egen teori om vad han såg är så intressant att jag återkommer till det en annan gång. Ni får läsa om det i UFO-Aktuellt först.

Amanda och Knagg mitt i byn ”Kallser” där den första observationen skedde.