Ljusprickar över Lerum

Av någon anledning har jag under januari fått tre ufoobservationer från Göteborgsområdet att ta mig an. Inget fel med det – det är bara bra om och när man känner att det är värt att åka dit för att göra rejäla undersökningar på plats. I så fall kan man klämma in alla tre samtidigt. Inte för att jag tänker göra allt arbete. Jag är inte längre endast fältundersökare för UFO-Sverige utan även en av fyra undersökningsansvariga. Så jag delegerar nu vidare ufoobservationer jag får in för undersökning till andra fältundersökare i landet. För ju fler vi är som tar en grundlig titt; ju fler uforapporter går att förklara utan att blanda in alltför mycket mystik.

Det största och mest intressanta fallet jag arbetar med just nu skedde i början av januari i Mölndal. Jag har intervjuat observatören och vad han sett på kvällshimlen är i sanning en mycket egendomlig syn. Själv har han aldrig i sitt liv sett något liknande och mannen trodde först att han fick se hur ett passagerarplan fattat eld och var på väg att störta över gatorna i Mölndal. Men mer om det fallet en annan gång. Jag väntar på vidare information från honom och undersöker under tiden om observatören råkat få syn på ett mer ovanligt flygplan på väg inför landning på Landvetter.

En annan ufoobservation inträffade i Lerum i början av augusti förra året. Sex stycken ljusprickar åkte fram och tillbaka över natthimlen. De följdes åt två och två och stannade regelbundet upp och stod stilla, tills en av dem drog iväg i hiskelig fart bort mot horisonten. Jag funderar på om det kan vara någon slags strålkastare som ligger bakom de dansande prickarna och är det någon som bor i Lerumstrakten som kanske känner till eventuella strålkastare i området får ni gärna kommentera blogginlägget. Hur som helst bör denna observation inte vara svår att få ett svar på. Än en gång ligger Landvetter i blickfånget och pricken som tog sikte mot horisonten kan helt enkelt vara ett flygplan.

Eftersom observatören från Lerum i sin rapport nämnde att han trodde att Lerums lokaltidning, någon vecka senare, skrivit om ljusfenomen över Lerum kontaktade jag nämnda tidning och frågade om de visste något mera. Några dagar senare ringde en journalist från tidningen upp mig och sade att han tyvärr inte hittat någonting om vare sig ufos eller ljusprickar. Men journalisten visade sig vara mycket intresserad av vad jag höll på med och det slutade med att han gjorde en halvtimmes intervju per telefon med mig.

Artikeln från Lerums lokaltidning där jag blev intervjuad om UFO-Sveriges arbete.

Intervjun skedde för några veckor sedan men det var inte förrän idag som jag fick se resultatet. Måste säga att det blev en balanserad och mycket saklig artikel. Vanligtvis har tidningar överlag en tendens att överdriva och förlöjliga arbetet UFO-Sverige gör men när jag pratade med journalisten var min känsla att han var uppriktigt intresserad och inte det minsta ute efter att skriva ordet ”utomjordingar” med sina datatangenter. Som sagt! Den känslan visade sig stämma. Klicka på länken så kan ni läsa resultatet och se en bild på fältundersökar’n. Artikeln på nätet är också lite längre och matnyttigare än den i tidningen.

Annars har jag flyttat. Numera bor jag i Karlstad med min kära Amanda och förbereder ett seminarium i litteraturvetenskap om text, motiv, idé och intertextualitet. Det är roligare än det låter och jag hoppas jag hittar på något vettigt att säga på seminariet i morgon bitti.

3 thoughts on “Ljusprickar över Lerum

  1. Anders, DU har alltid matnyttiga och sakliga blogginlägg. Det är toppen. Glad att du flyttat ihop med Amanda. Toppen, lycka till med allt.

    Vi hörs

    Mats

  2. Hej!

    Jag är i från Lerum och jag och min vän och hans barn såg dessa ”UFON”. Det jag kan säga är att de var inga flygplan eller några strålkastare.

    Det var nåt stort som flög däruppe, har aldrig sett nåt liknande, och de försvann på ett väldigt konstigt sätt. Hade såklart vart kul och veta vad det var.

    Du får gärna kontakta mig på min mail om du vill höra mer🙂

  3. Idag 23 sep 2012 runt 17.10 föll de flera (6st?) ljusprickar från himlen här i Mölndal

Kommentarer inaktiverade.