Ljusklot över Älvdalen

För mig började det nya året med att jag fick se massor med sprakande och dundrande fyrverkeriljus på himlavalvet och tre minuter över tolvslaget kom en armada av ufoballonger svävande som tysta fjät över Älvdalens gårdar och stugor.

Nyårsljusen fick mig att tänka på ett mer svårförklarligt och egendomligt ljusfenomen som sågs i grannbyn Västäng, en decemberkväll 1993. Det var min vän Knagg som blev vittne till hur ett vitt skimrande klot snabbt kom farandes över Österdalälvens dalgång för att tvärt stanna upp och tyst sväva över strandkanten. Knagg stirrade på klotet under några sekunder, gjorde tvärt om och sprang sedan in i huset han bodde i då för att varsko sina föräldrar om ufot. När Knagg kom ut igen var klotet försvunnet.

Till denna intressanta ufoobservation finns ytterligare ett vittne. Av en händelse var Knaggs syster M ute och åkte i sin bil genom byn Karlsarvet sju kilometer bort. Tidpunkten var ungefärligen den samma – det kan bara skilja på några minuter – när hon fick syn på ett vitt skimrande klot som svävade över ängen intill svärföräldrarnas hus. Systern såg ljusklotet under cirka en minut innan det sakta flög iväg och skymdes av skogens träd. Riktningen ufot tog var rakt söderut – mot Västäng och Knaggs hus.

Häromdagen fick jag och Amanda tillbaka rapportformulären som Knagg och hans syster fyllt i. Det är spännande läsning. Deras beskrivning av ufot liknar varandra och på många detaljer är de på pricken överens. När tillfälle ges ska vi åka upp till Älvdalen och göra personliga intervjuer, besöka observationsplatserna och ta lite bilder. Förhoppningsvis blir det till en artikel för UFO-Aktuellt. Vad vi tror om det hela och vad framför allt vittnena har att säga om vad de varit med om får ni läsa däri.

Åskmoln över Österdalälven. Bilden togs i Väsa utanför Älvdalen i somras. Det är några kilometer bort från den plats Knagg såg det skimrande ljusklotet en vinterkväll för 18 år sedan.

2 thoughts on “Ljusklot över Älvdalen

  1. Jag har för en del år sedan haft två liknande observationer. En i centrala Stockholm, trodde först att det var en närlys som någon snott i lumpen, kom dalande med samma fart som ett fallskärms-ljus, men när det kom på några meters höjd vid Stadshuset drog det iväg med en sjujäkla acceleration, passerade mig på kanske 7-10 meters avstånd, fortsatte sedan längst Karlberskanalen steg och försvann.
    Ett år senare: Samma fenomen följde ett T-bane tåg vid Bredäng.

  2. Intressanta observationer. Har du anmält dem till rapportcentralen? Det skulle vara intressant att jämföra dem med de observationer jag samlat på mig.

Kommentarer inaktiverade.