UFO-Aktuellt och undersökningsansvarig

Rätt som det är dimper den ned i brevlådan – Sveriges bästa ufo-tidning – UFO-aktuellt! Jag och Amanda fick med en artikel i det senaste numret som finns ute just nu. Artikeln handlar om Brittan Fredriksson från Björnänge i Jämtland som en höstdag 1946 såg en spökraket falla över nejderna för att sedan eventuellt kraschlanda i skogsbrynet vid Åresjön. Fallet är fortfarande olöst. Vi har endast skrapat på denna intressanta ufo-observations yta men lyckats identifiera en rad frågor som måste besvaras innan man kan komma närmare ett svar på vad Brittan såg.

 Min och Amandas spökraketsartikel från UFO-aktuellt nr 3 2010.

Annars jobbar jag på i min färska roll som en av fyra nya undersökningsansvariga för UFO-Sveriges rapportcentral. Rapportcentralen är den instans som tar emot allmänhetens ufo-observationer. Man kan rapportera in per telefon eller fylla i ett formulär på UFO-Sveriges hemsida – www.ufo.se. UFO-Sverige får in cirka 400 ufo-observationer per år och av dem är det ungefärligen 5 % som förblir oförklarade efter en första undersökning.

Rapportcentralen är viktig för oss i UFO-Sverige. Utan inrapporterade iakttagelser att undersöka skulle vårt arbete för att ta reda på vad som ligger bakom alla ufo-observationer bli mycket svårare. Att sitta i fåtöljen och slå i ufo-böcker är en sak; att ge sig ut på fältet och besöka människor som varit med om och sett något verkligt förbryllande ett helt annan. Det är det enda sättet som verkligen lär en att utreda en ufo-observation. Därför har vi i UFO-Sverige en rad fältundersökare som är speciellt utbildade för detta.

Som undersökningsansvarig har jag i min grupp ett tiotal fältundersökare under mig. Jag ska fungera som hjälp och stöd för fältundersökarna och tillsammans ska vi se till att de intressanta ufo-observationerna får en rejäl undersökning.

Rapportcentralens omorganisation är fortfarande i sin linda. Hur det kommer att falla ut återstår att se. Jag tror i alla fall att det kommer bli bättre än vad det varit tidigare. Går allt som planerat kommer vi att kunna arbeta snabbare och mer effektivt.

Jag ser framemot att tillsammans med alla inom UFO-Sverige kunna komma ufo-gåtan närmare. Finns det svar att finna är det genom kritiskt granskande och vetenskapliga metoder. Man får dock inte glömma att ufo-gåtan är ett förbryllande fenomen att ringa in. Vi måste vara öppna för ny kunskap och nya arbetsmetoder. Vi måste våga se bortom vedertagna fakta och ”sanningar”.  Det är endast genom att beträda okänd mark som man kan rita en ny karta. En karta där ufo-fenomenet finns med, inte som inbillning eller bluff, utan som ett vedertaget fenomen med sin givna plats inom vår förståelse av verkligheten och universums natur.

Kanske kommer UFO-Sverige och Rapportcentralen att finna nya vägar att vandra fram till en förståelse av ufo-fenomenet? Jag hoppas det! Det är det vi får tro och tillsammans arbeta för.

One thought on “UFO-Aktuellt och undersökningsansvarig

  1. Ja, UFO-Sveriges arbetsmetoder är helt klart det bästa om vi ska komma sanningen om UFO närmare. Det finns dock till stor del likheter mellan upplevelser av UFO och sk paranormala fenomen, som spökerier till exempel. Jag tror det borde finnas möjligheter för seriösa vetenskapligt inriktade ufologer att jobba ihop med parapsykologer i gemensamma forskningsprojekt….för det finns helt klart gemensamma stimuli på något sätt. Här kan även observationer av folktrons väsen räknas in. Ska man söka lösningar så måste vi kanske bredda oss lite.

Kommentarer inaktiverade.