Ett komplicerat ufo-fall

Som fältundersökare för UFO-Sverige sedan ett år tillbaka har jag hunnit med att undersöka ett tiotal ufo-observationer runt om i Sverige. De flesta rapporter har varit relativt ”enkla” att utreda. Oftast har det handlat om en eller flera ljusprickar på ett mörkt himlavalv som vållat huvudbry för observatören. I många fall har jag kunnat konstatera att det handlat om så kallade ”ufo-ballonger”. Deras rörelsemönster och färger är välkända och i UFO-Sveriges arkiv finns många liknande rapporter att falla tillbaka på. Det är idag oundvikligt att inte stöta på sådana fall. UFO-ballongen har kommit för att stanna och de kan dyka upp var som helst. Jag har själv fått syn på en på mitt sommarställe i Västerbotten. Huset ligger långt ute i skogen, långt från allfarsvägarna och trots att jag själv ”visste” hur ufo-ballonger beter sig och ser ut tog det många minuter innan jag fattade att det var en ufo-ballong. Inte undra på att folk tror sig se ett oförklarigt ufo att rapportera in till UFO-Sverige när det i själv verket bara är en plastpåse och ett praffinnstycke man kan köpa i affären.

Andra fall jag undersökt har dock haft mer tyngd bakom sig. Sådana ufo-observationer som gör att man blir mer och mer övertygad över att det handlar om ett hitills oförklarat fenomen vi har att förklara. Observationer där människor sett flygande till synes fysiska föremål som gett ifrån sig ljud och haft påverkan på miljön. Jag har skrivit om några av dem här på min blogg och i UFO-Sveriges tidskrift UFO-AKTUELLT. Bland annat två flygande trianglar över sjön Runn i Dalarna och ett raketliknade föremål som kanske störtade intill en sjö uppe i Jämtland. Dessa fall har fortfarande beteckningen ufo svävande över sig och har idag inte kunnat förklaras men det betyder inte att de inte en dag kommer att göra det.

Sedan har vi dom mer komplicerade ufo-fallen. Generellt talar jag då om observationer av hypotetiska utomjordiska varelser som kommunicerar och känner sig manade att besöka människor vare sig dom vill det eller inte. Dessa ufo-fall är mycket svåra att undersöka. Dels för att man totalt lämnar sin vanliga och välkända verklighet bakom sig och träder in i en verklighet där vi och vår vetenskap  har mycket lite att säga till om. Dels för att kommunikationen kan ske ordlöst genom tanke eller telepati samt dels för att man inte kan vara säker på att varelserna kommer fysiskt eller i ”anden”. Allt som oftast sker mötet mellan människa och utomjordisk varelse i hemmet, vid sängkanten, i gränslandet mellan vakenhet och sömn.

På UFO-Sveriges senaste fältundersökarkurs fick jag lära mig lite hur man närmar sig och undersöker ett komplicerat ufo-fall skulle man råka på ett. Håkan Blomqvist från AFU lärde ut tekniken bakom och berättade om sina erfarenheter. Håkan har nyss skrivit en bok där han presenterar svenska ufo-fall han undersökt där människor haft kontakt med till synes utomjordiska varelser. Vi fick sedan i grupper diskutera kring ett fall Håkan grävt fram ur UFO-Sveriges arkiv. Det var en nyttig övning inte minst med tanke på att jag och min flickvän Amanda dagen innan suttit framför en kvinna från Mellansverige som berättade att hon fått besök av två möjliga utomjordiska varelser.

Jag har i veckan skrivit ut våra anteckningar vi förde under den två timmar långa intervjun. Det är spännande men förvirrande läsning. Kvinnan har sedan barndomen varit med om oförklarade fenomen men det var först för några år sedan som hon började uppleva fenomen som vi ufologer så väl känner igen. Besöket skedde i hennes sängkammare. Det var två varelser med stora huvuden och egendomliga ögon. De närmade sig hennes sängända och kommunicerade genom telepati. Kvinnan blev inte rädd. De utstrålade en sådan vänlighet och försiktighet att deras sätt fick ”Dalai Lama att likna Hitler”.

Kvinnan är inte ovanlig på något yttre vis. Hon kan vara vem som helst vi möter i matkön eller på stan. Varför just hon blivit utvald av varelserna till att sprida deras budskap är en svår nöt att knäcka. Vi fick bläddra lite i en bok hon skrivit men inte publicerat. Det är en typisk text med ett kosmiskt budskap om kärlek och kontakt mellan högre medvetanden. Hon har själv skrivit ned orden men budskapet kom färdiglevererat till henne genom telepati från något någonstans.

Att hjälpa Amanda med hennes fall har varit min introduktion till det mer komplicerade aspekter av ufo-fenomenet. Hur vi går vidare i undersökningen kan diskuteras. Troligtvis kommer det ta lång tid innan vi betat av alla våra frågor och funderingar. Det finns dock vittnen och anhöriga som kan verifera delar av kvinnans berättelse samt andra aspekter att fundera över och försöka analysera. Vi kommer att lära oss allteftersom hur man gör. Det är första gången vi  undersöker ett ufo-fall där någon sett varelser som i teorin kan vara utomjordingar och vi vet att det inte finns några säkra svar eller tillvägagångssätt. Jag rör mig på okänd mark men tänker hjälpa till att göra en ordentlig utredning innan frågan om det överhuvudtaget är utomjordiska varelser kan besvaras.