Ufos, spöken och folktro

I våras var jag med om en för mig helt ny upplevelse. Jag fick tillfälle att prata om mitt ufo-intresse för lokalpressen i Dalarna. Först blev det en intervju i tidningen Dala-Demokraten och sedan en live-intervju på morgonradion i P4. Jag hade tre syften med det hela. För det första skulle jag göra lite reklam för riksorganisationen UFO-Sverige, för det andra skulle jag berätta om vad vi fältundersökare i föreningen håller på med och för det tredje hoppades jag att folk i trakten skulle höra av sig till mig om eventuella ufo-observationer de haft.

Jag måste säga att jag lyckades ganska bra med alla tre mål och jag fick in ett par intressanta observationer som jag förnärvarande håller på att utreda. Sedan var det många bekanta och bekantas bekanta som både sett mig i tidningen och hört mig i radion som kände att de ville diskutera ufos med mig. En av dem lagar god mat på ett av mina stamställen och han hade en intressant teori om vad ufos kan vara.

Ursprungligen kommer mannen från Kurdistan och han berättade att han som liten sett flera mystiska ljusklot i sin hemby. Ljusfenomenen var kända i området och flera hade sett dem. När han berättade trodde jag att jag skulle få höra ytterligare en brasklapp om utomjordingar och deras fantastiska skepp men han visade sig attackera fenomenet från en helt annan infallsvinkel.

För honom och hans vänner var mystiska ljusklot som svävade nedför bygatorna i Kurdistans berg inget mysterium. ”Ufos är spöken”, sade han och hänvisade till Koranen. Jag förstod nog inte allt jag fick lyssna till men han förklarade flera gånger att spöken var ett allmänt vedertaget fenomen i hans hembygd och att den heliga skriften på flera ställen förklarade att spöken var verkliga.

När vi pratade vidare kom vi in på andra fenomen. Bland annat hade han och hans släktingar både sett och hört spöken i trädgården. På nätterna hade något flätat ihop manen på hästarna i stallet och denna berättelse kände jag väl igen från svensk folktro. Om tomten berättas det: ”Gårdstomtarna bor ofta i anslutning till stall och ladugårdar. De tar ett stort ansvar för djuren, särskilt hästar. Liksom maran kan han ibland få för sig att ge sig ut och rida om nätterna. Då finner man på morgonen, en trött häst med flätat man.”

Tomten håller gärna till vid stallet och håller ett vakande öga på hästen.

Trots att det skiljer ganska många mil mellan Mellanöstern och Sverige så upplever och berättar människor om och kring samma slags fenomen. Det är inte så konstigt när man tänker efter. Ufos ses ju över hela världen och vi människor är samma skrot och korn oavsett var vi en gång föddes. Kulturen vi växer upp i må skilja men tankar vi har om vår existens och mening här på jorden är desamma liksom verkligheten vi lever i. Ett ufo är ett ufo och ett spöke är ett spöke oavsett om man upplever fenomenet på norra eller södra halvklotet.

Om ufos kan förklaras med ett annat okänt fenomen är en annan femma. Själv är jag benägen att tro att de är två skilda ting men helt säker är jag inte. I folktron kan man finna många fenomen som kommer igen i dagens ufo-fenomen. Förr blev folk bergtagna av trollen; idag blir man bortförd av utomjordingar. Förr var skogen en okänd värld fylld med olika väsen; idag är rymden en okänd värld fylld med potentiella utomjordingar.

Kan det vara så att troll, tomtar och spöken är samma slags varelser som idag kläs i utomjordingens kläder. Är det vårt högteknologiska samhälle, i en tid då människan tagit sig till månen fram och tillbaka, som tolkar fenomenet med de flygande farkosterna på ett helt annat sätt än vad det forna bondesamhället gjorde? De som levde under folktrons sanningar levde ett liv av och närmare naturen. Trodde man kanske då att flygande ljusklot var ett mer jordisk fenomen som krävde en mer jordnära förklaring?

Det är intressanta frågor som kräver än intressantare svar. Ett intressant samtal blev det ju också. Det lönar sig att synas och höras. Jag har lärt mig att det finns många oupptecknade upplevelser ute i stugorna på vårt klot.

4 thoughts on “Ufos, spöken och folktro

  1. Intressant. Visst är det så att det finns stora likheter mellan ufo och spöken, till viss del. För ufologer som oss inom UFO-Sverige finns det alla anledning att även börja granska spökrapporter, och få in parapsykologi som något som vi jobbar med.

  2. En mycket bra iakttagelse! Just det där som skapar perspektiv genom att jämföra gamla tiders vidskepelse med nutida versioner av detsamma. Det skapar många intressanta tankar. Men om då behovet hos oss är att skapa legender om saker vi inte förstår, så kan det ju bara vara så att ju mer vetskap vi får, desto längre ut skapas de där övernaturliga väsena som ”spökar” för oss?

    Jag är dock väldigt säker på att vetenskapen inte tagit upp och behandlat möjligheterna med flera existensdimensioner nog. Det är ett område som förhoppningsvis i framtiden blir mer upplyst och undersökt.

  3. På ytan kan fenomenen bakom UFOs, tomtar, spöken, religiösa uppenbarelser och många andra oförklarade fenomen se annorlunda ut. Men kan det vara så att om vi istället går på djupet och börjar jämföra fenomenen grundligare så kommer vi istället för att finna skillnader, finna likheter? Är det inte mer logiskt att det finns en eller några, för vetenskapen ännu okända ”paranormala” tillstånd, istället för en radda av avskilda och oberoende oförklarade fenomen. Värt att grunna på.

  4. Absolut borde man gå till botten med likheter mellan alla dessa fenomen. När det gäller den delen av ufo-rapporter som innehåller varelser så finns ju enorma likheter när det gäller möten med avlidna personer, möten med religiösa varelser som änglar…..också har vi då folktrons väsen och vissa kryptozoologiska varelser i stil med malmannen.

    Vad orsakar att vi människor tycker oss uppleva detta? Jag vet inte, men kanske begränsar vi oss för mycket om vi som vetenskapligt inriktad ufo-organisation enbart säger att vi ska jobba med ufofenomenet. Tänk om det faktiskt är samma fenomen som orsakar även spökerier? Inom några år tror jag att det kan bli nödvändigt att jobba lite ”bredare”. Tillsamman med andra vetenskapsinriktade förstås.

Kommentarer inaktiverade.