Ingen rök utan eld

”Hur blev du intresserad av ufos?”

Frågan är den vanligaste jag kan få när jag berättat för någon att jag på fritiden sysslar med ufo-fenomenet. Kan nu avslöja att det faktiskt var Sune Hjorths bok, ”Fantastiska Resor Med UFO – Besök hos utomjordiska civilisationer” och kontaktpersonen Ante Jonssons berättelse, som speciellt tände mitt intresse i början av 90-talet. Det kändes särskilt ruggigt att läsa om hur Ante under en biltur en kall och mörk vinterkväll överraskades av varelser som kommit för att kidnappa honom. Boken var en enda lång rafflande redogörelse och kryllade av påståenden i liknande kaliber. Det var ”sanningar” jag sedan fann i andra böcker. Jag tänkte nog då att där det fanns rök, fanns det eld!

Idag, med kunskap och erfarenhet i bagaget, vet jag att sanningarna som presenterades i Hjorths bok endast är en tolkning av ett mångfacetterat fenomen. Det som är verkligt för den ene behöver inte vara verkligt för den andre för det finns inte några absoluta sanningar i ufo-frågan.  Jag har, genom att prata med människor från alla möjliga olika positioner i samhället, lärt mig att vi människor tolkar verkligheten på olika sätt. Det är inget jag läst mig till för hur än man kan skriva om hur det känns att hoppa fallskärm är det inte förrän man själv gör det som man riktigt kan veta om det pirrar i magen. Människor gör helt enkelt sin egen bild av vad som är sant eller inte kan vara sant. Detta gäller speciellt frågan om vad ufos och andra oförklarade fenomen egentligen är.

Till exempel finns det en man som gärna söker upp mig för att prata av sig lite. Han har arbetat hela sitt liv som gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen och vet med bestämdhet att det är omöjligt för utomjordingar att ta sig till jorden med sina rymdskepp. Avstånden är gigantiska och fysikaliska processer gör det dessutom ganska otroligt att det ens kan vara sannolikt. Jag kan inte mer än hålla med, väl medveten om att han trots sin förståelse av vetenskapliga begrepp har blandat ihop beteckningen ufo med teorin om utomjordingar. Men han är inte den förste. Många har bara en ytlig förståelse för vad ufo-begreppet betyder. Det är som om man tror att det ena utesluter det andra. Att inse att verkligheten innehåller oförklarade ting kommer inte att krossa ens världsbild.  Jag lovar!

Ufos existerar! Det är ett eller flera fenomen som påverkar människor och naturlagarna, och bara för att man inte tror på att förklaringen att det kan vara utomjordingar så ska man inte måla om sin verklighetsbild till den grad att man helt blundar för fenomenet/fenomenen.

Utomjordiskt liv tror dock den pensionerade läraren på och säger att universum är alldeles för ofantligt stort för att inte hysa intelligent liv någon annanstans. Även där håller jag med, men synd nog är det stopp där. Läraren kan inte – eller vill inte – fatta att det finns ett eller flera verkliga fenomen bakom bilden av den sneögda utomjordingen. Det är där min roll som fältundersökare i UFO-Sverige kommer in. Genom att belysa hans tankar och funderingar från andra synvinklar kan jag vidga hans verklighetsuppfattning. Samma mönster kan jag använda för att själv bli klokare på vad jag tror och tycker och att filosofera kring ufo-gåtan har gett mig väldigt mycket. Varje samtal, oavsett hur betydelselöst det kan kännas när man för den trehundratrettiotolfte gången förklarar att ufo inte betyder flygande tefat, ger mig något. Jag får lära mig hur den – unika – personen uppfattar det okända. Vilka omöjligheter och möjligheter som ryms inom just dennes världsrymd.

Och än idag tror jag att där det finns rök finns det en eld. Elden må vara svår att greppa men ställer man de rätta frågorna och är genuint nyfiken på vad människor ser och upplever är svaren inte utom räckhåll.  Det gäller dock, som tefatsprofeterna gärna gör, att inte bränna ut sig på en enda förutfattad lösning.

Till slut, för att svara på frågan:

”Jag blev intresserad av ufos för att jag är fascinerad av hur människan tolkar fenomenet vi kallar verkligheten!”

 

4 thoughts on “Ingen rök utan eld

  1. Mycket sant det Du skriver! Att fenomenet existerar, det vet vi, men som sagt var, vad det är vet vi inte. Utöver upptäckten av mörk materia & energi, har tom. Stepen Hawkins börjat tala om parallella universa, har Du läst om Brans? Samverkan/ påverkan när de kommer nära? Psykologiska faktorer; givetvis! Se bara på alla abduktion-fallen! Psykologiska faktorer samt kulturella, förr blev man bergtagen.
    Jobba på! vi försöker nu bilda fundargrupper som fungerar, något om inte är lätt!

  2. Hej! Har inte läst om Brans. Är det detta du menar: ”Djupare studier av strängteori har visat att strängteorier inte bara beskriver strängar utan även andra objekt, både punktlika objekt och objekt med högre dimensionalitet, så kallade bran (eng. branes)”? Annars är kvantfysik och parallella universa definitivt något att ta en djupare titt på. Vi jobbar på🙂

  3. Hejsan Anders,

    Jag tror att vi har fått besök utifrån och att dessa har lärt dåtidens vetenskapsmän – Prästerskapet hemligheten med att bygga flygande tefat som kan färdas INOM vårat solsystem. Jag är övertygad om att våra förfäder har baser på en himlakropp mycket nära vår planet. Nämligen på Månen!

    Det är bra att du utreder UFO-fall. Själv lider jag av Schizofreni och alla mina närkontakter skall man ta med en nypa salt. Men det kan vara värt en läsning i alla fall: http://gratisenergi.se/kontakt.htm mvh, Hermes

  4. Hej Hermes! Intressanta teorier. Jag håller med dig om att vi aldrig kan veta exakt vad som skett i vår forntid. Vi människor är så bra på glömma vår historia och den kunskap som klarat sig igenom årtusenden av krig, förstörelse och katastrofer kan bara ge oss en ofullständig bild. Krya på dig!

Kommentarer inaktiverade.