Artikel till UFO-Aktuellt

Förra veckan skrev jag och Amanda ihop en artikel till nästa nummer av UFO-Aktuellt. Artikeln handlar om kvinnan som såg ett raketliknande föremål – en så kallad spökraket – på himlen över Åretrakten 1946. I somras var vi upp till Jämtland och besökte kvinnan. Väl där gjorde vi en fältundersökning efter konstens alla regler. Jag skrev om vårt besök här i bloggen. Kvinnans observation är mycket intressant och gåtfull på flera olika plan.

För det första blev hon kort efter sin observation intervjuad av en kapten från den svenska militärmakten. Han skrev en rapport om händelsen och lämnade in den till högre ort. Där blev rapporten, av någon okänd anledning, hemlighetsstämplad! För det andra så är det en rad uppgifter i rapporten som inte stämmer överens med vad kvinnan berättade för kaptenen. Bland annat säger hon att han fått årtalet om bakfoten. Kapten skriver att det var 1949 och rapporten, som idag finns hos UFO-Sverige, är också daterat det årtalet.

Vi har så gott vi kunnat försökt bena ut vems version som stämmer. Det har ju gått ganska många år sedan observationen och man kan misstänka att kvinnan helt enkelt minns fel på tre år. Å andra sidan är en observation av en spökraket i september 1946 en trolig anledning till att militären hemlighetsstämplade kvinnans berättelse. För när spökraketerna härjade som bäst var den svenska militären också djupt involverade i att försöka finna ett svar på gåtan. De upprättade en speciell grupp med olika experter som träffades några gånger och gick igenom hundratals rapporter om spökraketer. Dessutom var utländska underrättelsetjänster intresserade av vad som flög över Sverige sommaren och hösten 1946. Läs mer om spökraketerna och militärutredningarna på UFO-Sveriges hemsida. Mer om våra tankar i ovan nämnda fall kan ni som sagt läsa om i UFO-Aktuellt så småningom.

Amanda på fältundersökning bestämmer riktning spökraketen tog tillsammans med kvinnan från Björnänge.

Nu till något helt annat. En kompis till mig – Lars Pettersson i Tällberg – har byggt upp en imponerande modelljärnväg hemma hos sig. Lars är extremt intresserad av tåg och samlar på allt som berör svenska järnvägar. Tidtabeller, biljetter, skyltar och allehanda prylar från nedlagda järnvägsstationer tar plats i hans sprängfyllda förråd. Jag har genom åren lärt mig att det finns många tåg-tokar som han i vårt avlånga land.

För oss ufo-tokar finns en rolig sak att förundras över i hans uppbyggda tåglandskap. Eftersom det verkade finnas allt möjligt att köpa till modelljärnvägen frågade jag Lars om det inte fanns något ufo? Sagt och gjort! Lars kollade upp saken och fann faktiskt ett flygande tefat som gjorts i en begränsad upplaga någon gång på 80/90-talet. Efter lite trixande kunde han också inhandla ett av få kvarvarande exemplar.

Så nu har det landat ett flygande tefat hemma hos Lars i Tällberg. Till tefatet hörde också två små varelser varav en kan ses rota i modellmyllan med ett instrument i sin hand.

Lars Pettersson håller koll på sina tåg i Tällberg.

9 thoughts on “Artikel till UFO-Aktuellt

  1. Roligt att läsa din blogg Anders. Det finns mycket samlande i Sverige, många samlar på saker som man aldrig ens trodde var möjligt. Tåg, allra helst gamla vevstakslok är faktiskt faschinerande. Minns dom från jag var barn.
    Du och Amanda gör verkligen ett fint jobb ihop. Vi i UFO-Sverige är jätteglada att ni tar arbetet på allvar och är noggranna.

    Mats

  2. Hej Mats!
    Ja det finns många samlare därute och man verkar samla på allt mellan himmel och jord. Jag bävarsjälv för hur mycket ufo-grejer man kommer att ha efter några årtionden i den här branchen🙂
    Ha d gött!
    AB

  3. hej såg en spökraketliknande föremäl 1967 tillsammans med mina föräldrar..det skrevs om ett främmande föremäl över länet i tidningarna efteråt…………skrev en rapport då i ett häfte och beskrev föremålet 12 år gammal , som jag sände in till ufo -sverige för nåt år sedan

  4. Som medlem i UFO-Sverige måste jag säga att det är otroligt intressant att följa din blogg Anders. Du gör ett suveränt jobb för UFO-Sverige.

  5. Hej Pelle! Tack så mycket för dina uppmuntrande ord🙂 Det är kul att ha en blogg att skriva av sig lite på. Att ha ufo-fenomenet som sitt stora intresse blir bara roligare och mer spännande för var dag som går!

  6. Hej Karlegon! Intressant att du sett en spökraket och sänt in din rapport till UFO-Sverige. Har du fått något svar? Det låter som en ufo-observation väl värd att undersöka vidare.

  7. hej igen nej inget svar ännu, men jag vet att att det är många rapporter , och mycket att göra. händelsen inträffade för övrigt på samma gårdsplan , som min syster skickade rapport till amanda om i sommar

  8. tänkte opm du kanske kunde hjälpa mig.. tror jag såg ett ufo igår, och har tagit bilder på det. men vet inte vart jag ska vända mig för att få bilden undersökt.. du kan väl maila mig om du har något tips?
    mvh..helene

  9. Hej Helene!
    Intressant! Och visst kan jag hjälpa dig. Gå in på UFO-Sveriges hemsida: http://www.ufo.se/inrapportering/. Där får du fylla i ett litet formulär med uppgifter om observationen och ladda upp din bild. Vi gör gärna en undersökning av din bild.
    Mvh Anders

Kommentarer inaktiverade.