Fältundersökarkursen 2010

Varje år anordnar UFO-Sverige en kurshelg för riksorganisationens medlemmar och i fredags var det åter dags för mig och Amanda att ta sikte med ufo-gps:n på Hållsta Konferens utanför Eskilstuna. Där skulle vi tillbringa två dagar med att förkovra oss djupare i ufo-fenomenets mysterium och gå kurs i att bli bättre och klokare fältundersökare.

För mig var det andra gången jag var med. Förra året var jag nybörjare. Då fick jag lära mig allt och lite till om IFO:s – Identifierade flygande objekt. Det var allt från stjärnor, planeter och satelliter som lyser lite hur som helst på natthimlen till kaffepannor och flygande grillar som fastnat på digitala bilder. Men det bästa med 2009 års kurs var inte att jag äntligen satt där och lyssnade på Clas Svahn, som jag tänkt göra i så många år, utan det absolut bästa var att jag där träffade min underbara flickvän Amanda (Puss på dig!)

Håkan och Clas håller låda på UFO-Sveriges fältundersökarkurs 2010.

I år satt jag och myste intill Amanda och vi i fortsättningskursen fick bland annat gruppvis nysta i ett mycket komplicerat ufo-fall. Ett annat intressant föredrag handlade om ubåtskränkningar i svenska skärgårdar. Det var dock varken ryssen eller amerikanen som hemsökt haven utan vågor, pinnar, fåglar, sälar och avloppsrör låg bakom de flesta inrapporterade periskop militären fått undersöka. Det visade sig vara ett utredningsarbete som hade många likheter med fältundersökarens.

Nybörjare och veteraner lyssnar på ett intressant föredrag.

Maten på Hållsta Konferens var försvinnande god. Laxen gick snabbt upp i rök.

Jag har inte varit aktiv i UFO-Sverige lika länge som de evigt unga veteranerna – knappt ett år – men det känns som om man redan är en i gänget. Alldeles innan kursen fick jag dessutom förfrågan att vara med och styra och ställa lite i organisationen bakom UFO-Sveriges omarbetade rapportcentral. Självklart tackade jag ja! Det är för mig en ära!! Vad jag ska göra lär läsare av denna blogg bli varse om så småningom.

Bäst med kursen var förstås att träffa alla ufo-intresserade vänner och bekanta. Ingen nämnd, ingen glömd! Bredden på UFO-Sveriges eldsjälar, som aldrig gett upp hoppet om att en dag finna svaret på ufo-gåtan, är imponerande. Vi åker långt, kommer från hela Sverige plus Norge, och upphör aldrig att förvånas över vad som kan ligga bakom en ufo-rapport. Vi var bortåt femtio stycken på kursen, många var ungdomar och det bådar bara gott för framtiden.

Till sist, några bilder på lördagskvällens ritual – ballonguppvisning! Det är ingen hemlighet att ufo-ballongerna är ett ständigt gissel för oss i UFO-Sverige men det är bra att själv ha sett en i action. I år fick vi se flera som i höstrusket guppade upp mot skyn.

Att tända en ufo-ballong 1: Få fyr på paraffinet (motorn).

Att tända en ufo-ballong 2: Finn en vindfri plats.

Att tända en ufo-ballong 3: Fyll ballongen med drivmedel (varmluft).

Att tända en ufo-ballong 4: Släpp ballongen lös över en fri yta.

Att tända en ufo-ballong 5: Se hur ballongen svävar mot skyn för att bli till en ny, färsk, inrapporterad ufo-rapport.

2 thoughts on “Fältundersökarkursen 2010

  1. Det finns säkert utomjordiska intelligenser. Beviset för detta är de inte har kommit hit. För intelligenta/utvecklade för att riskera att besöke en sådan plats!

  2. Att universum är så ofantligt stort stödjer teorin på att det finns många utomjordiska intelligenser därute. Jag skulle också hålla mig ifrån jorden om jag fått lust att besöka detta solsystem. Risken för att hälsas välkommen med ett par kärnvapen är tyvärr överhängande.

Kommentarer inaktiverade.