Förföljda av ett UFO

I våras blev jag intervjuad av tidningen Dala-Demokraten. Man skrev om mitt arbete som fältundersökare för UFO-Sverige och jag berättade livligt och glatt om mitt intresse för ufo-fenomenet. Halvt om halvt hoppades jag att publiciteten skulle göra lite reklam för mig och det seriösa arbete UFO-Sverige lägger ned på ufo-fenomenet och jag höll tummarna för att några läsare kanske skulle höra av sig om vad de eventuellt varit med om i ufo-väg.

Hur det gick? Jo, några hörde faktiskt av sig. Bland annat ett äldre par från norra Dalarna. Mailet de skickade var kort och rakt på sak: ”Läste om dig i tidningen. Vi blev förföljda av ett UFO mellan Leksand och Dala-Järna en natt i september 1977. Det svävade ovan bilen och sedan flög det med full fart mot Älgberget. Vi blev mycket rädda och mycket överrumplade av detta på vår färd i natten. Vad tror du om detta?”

Efter att jag tagit kontakt med paret så fick jag mer kött på benet. Ljusfenomenet var ett vitt, fast sken, som en stor lysande strålkastare. Paret såg fenomet ut genom fönsterrutan i bilen de färdades i och blev förföljda av det i upp till tjugo minuter.  Ljuset förflyttade sig jättesnabbt, kors och tvärs, åt alla riktningar. Ibland var skenet alldeles intill bilen för att i nästa stund vara helt ovanför. Skräckfärden slutade med att ljusskenet tog av i en rasande fart mot Älgberget och försvann på himlen.

Avtagsvägen mot Älgberget mitt i den folktomma och mörka Leksandsskogen.

Ja, vad tror jag om detta? Det är så klart svårt att utreda ett ufo-fall efter så lång tid. Jordnära förklaringar som att det var en helikopter, ett starkt stjärnfall/bolid eller månen som på något sätt spelat ett fult spratt passar inte in i de fakta jag har på bordet. Fenomenet skrämde upp vittnena rejält och det är svårt att tro att det kanske helt enkelt kan vara en efterföljande bils strålkastare som på något annorlunda sätt lyste upp den kolsvarta vägen och triggade igång deras uppjagade tillstånd.

Paret har krävt att vara anonyma och jag hoppas att dom svarar vidare på mina frågor för jag har inte gett upp min undersökning än. En bra undersökning kräver att man tittar under alla stenar och belyser frågan ur alla möjliga synvinklar. Tids nog kanske jag kan ge paret ett efterlängtat svar på vad det var som skrämde dem den där septembernatten för 23 år sedan.

5 thoughts on “Förföljda av ett UFO

  1. September 1977 var den månad då det s.k. Petrozavodsk-fenomenet rapporterades från hela östersjöregionen. En rysk raketuppskjutning som också sågs längs svenska östkusten. Kan det ha förekommit en lucka i SMHI:s molmkarta även över Dalarna så att fenomenet sågs även där? Kan paret i bilen ha uppfattat ett fenomen vid horisonten som att det förföljde dem från olika håll när bilen ändrade körriktning i kurvorna? Jag är inte ute efter att sträcka ut det möjliga i all oändlighet men kanske en teori att utreda. Kan paret ange t.ex. vilken veckodag och tidpunkten närmare än ”natten”?
    Anders / AFU

  2. Anders kommer med en intressant teori men då måste vi, som han skriver, ha åtminstone veckan och helst klockslaget. Jag är å anda sidan tveksam till att Petrozavodskfenomenet sågs i södra Sverige. Det sågs ju i Finland men lågt över horisonten. Sedan ska man vara klar över att föremålets rörelser, som de beskrivs av observatörerna, kan vara orsakade av bilens rörelser. det är ju vanligt. Det skulle faktiskt, i princip i alla fall, kunna vara ett stillastående objekt som får rörelse av bilens rörelser.

  3. Hej! Nej, det verkar vara svårt att få ett exakt datum på händelsen. Enligt paret såg de en artikel i en tidning dagarna efter som dom trodde kunde ha samröre med vad dom såg. Möjligen kan tidningen vara Expressen. Jag vet inte om tidningarna skrev om Petrozavodsk-fenomenet när det hände men jag lutar ganska mycket åt möjligheten att vad dom såg var något atmosfäriskt fenomen eller helt enkelt månen. Tack för uppslaget. Jag kommer att nämna vad som hände för dem och se om det kan väcka några minnen. /AB

  4. Hej! Ska inom kort ta kontakt med paret igen och berätta om vad jag kommit fram till hittills. Jag ska definitivt försöka ta reda på mer om när och hur de uppfattade det förföljande ufot. Så vitt jag förstår blev de ganska uppskrämda av vad de såg så jag går lite försiktigt fram. Det är mycket möjligt att de har skrämt upp varandra till den grad att de trott att de såg ett ufo när det i själva verket kan ha varit något som är alldeles jordnära och vardagligt i dagsljus. /AB

  5. Hej läste din utredning och undrar om det kan ha något att göra med en observation som gjorts från havsstranden utanför jakobstad mot sverige till den 4 sept 1977 mellan klo 23,40-0022 ett stort föremål som roterade iriktning öst väst.

Kommentarer inaktiverade.