UFOs på Siljan

Har så smått börjat undersöka ett märkligt ufo-fall. Källan är en artikel ur tidningen UFO-Information från mitten av 70-talet. Ett par var på senvintern 1976 på resa från Borlänge mot Älvdalen då de i höjd med Rättvik fick syn på en egendomlig farkost som gjorde en ränna i isen på Siljan. De såg tydligt hur en spetsig för stack upp ur isen och rörelsen farkosten gjorde genom isen var ”studsande”. Efter en stund dök tinget ned under isen och försvann. Då kastades, som i en explosion, isblock upp mot himlen till en höjd av tio meter. Mannen i bilen, som var med i dåvarande ufo-gruppen UFO-Falun, blev så intresserad att han beslöt sig för att undersöka saken närmare. Sagt och gjort, de svängde av ned mot sjön och körde in på gården hos ytterligare, en i artikeln icke namngivet, vittne. Där från stranden såg de tre spåren efter den egendomliga farkosten som plöjt en hundratal meter lång isränna fem kilometer ut i Siljan.

Ovan bild är på isrännan föremålet skapade (från UFO-Information 4/76). Det mörka föremålet är inretucherat för att visa hur den kan ha sett ut.

Vad jag vet har aldrig någon isbrytare eller ubåt härbärgerat i Siljan? Jag har funderat på om det kanske kan ha varit en båt som förts iväg av strömmar eller något liknade, men troligtvis kan jag glömma det. I ovan nämnda fall kontaktades brandkåren i Rättvik just på grund av att man trodde att det var en båt som råkat ut för en olycka och brandkåren rykte ut med sirener och räddningsbåt. Troligtvis gjorde man en grundlig undersökning för att garantera att det inte rörde sig om en båtolycka. Jag känner den som idag är chef på brandkåren i Rättvik och ska höra med honom om han vet något eller kan hänvisa mig vidare till någon som arbetade då. Hur som helst är det ett intressant ännu olöst fall, med många vittnen, och förhoppningsvis kommer jag efter min undersökning att ha tillräckligt med material för att krafsa ihop en artikel till UFO-Aktuellt.

Ett annat fall jag grävt fram i rapportarkivet på AFU nämner ett mörkt föremål på Siljan vid Tällberg. Året var 1996 och en kvinna såg föremålet alldeles över Siljans vattenyta från farstukvisten till ett sommarhus under en regnig åskkväll. Vittnet nämner i rapportformuläret också ytterligare ett vittne som bevittnat samma sak. Fallet är så vitt jag vet olöst, i rapporten har fältundersökaren skrivit att det kan ha något med åskan att göra, men kanske kan en ny kontakt med vittnena ge något mera matnyttigt. Jag ska göra ett försök i alla fall.

Av tradition brukar det hävdas att många har sett ufos runt Siljan. Man brukar säga att trakten skulle vara ett så kallat ufo-fönster – ett område där fler ufos siktas än på andra ställen. Jag vet inte om det är så, kanske härleder uppgiften från att det en gång fanns en aktiv ufo-grupp i Rättvik som dammsög området på rapporter, men jag kan bekräfta att många märkliga ting setts på himlen här, även efter att ufo-gruppen lagts i malpåse. Jag har bland annat fått kontakt med en familj som i mitten av 90-talet såg något ganska otroligt över Rättvik. De kom åkande mot hemmet, en augustikväll, då dom fick syn på en jättelik cigarr som svävade över samhället. De stannade bilen, gick ur och fick en mycket god överblick på föremålet. Dottern i familjen, som då var 4 eller 5 år, kommer än idag ihåg det dom bevittnade, trots sina unga år. Fenomenet måste ha gjort ett rejält avtryck! Mer om det en annan gång.

Annars är det inte ljusfenomen och okända farkoster de lokala optimisterna söker i dessa trakter. De spanar istället nedåt – mot marken. Det är nämligen naturgas man försöker finna. Det finns många historier om stora fyndigheter som bara väntar på att upptäckas och mången mas har lagt ner själ och hjärta på att finna dessa gasfyndigheter. Berättelser finns bland annat om hål i isen på Siljan som vägrar frysa till om vintern. Det är en annan sorts jakt men liknar ufo-fenomenet i att de påtagliga bevisen på vad man anar finns därute lyser med sin frånvaro. Det är bara att undersöka vidare! Man kan bara bli klokare!

Månen lyser upp Siljan. Utsikt över sjön från Vikarbyn mot Rättvik och Tällberg.

10 thoughts on “UFOs på Siljan

  1. Hej intresant att det finns flere som håller på med gamla ufofall .Det var ju förr då det hände något nu har det ju mattats av lite ,håller på med lite samma sak som du här i Jakobstad.Fast det är inte lätt att hitta vittnen efter 20-30 år Lycka Till!!! M.Westersund

  2. Fallet med ‘isbrytaren’ i Siljan är ett av hundratals som tas upp i boken UFOs and Water som skrivits av amerikanaren Carl Feindt. Jag håller just på att läsa den. Man kan vara förbluffad över att så många av våra allra ‘bästa’ (mest trovädiga) ufo-fall utspelar sig alldeles i närheten av sjöar och andra vattendrag. I Sverige har vi många sjöar vilket kanske är den simpla förklaringen – var du än befinner dig i Sverige är du ‘ganska nära’ en sjö.
    Anders / AFU

  3. Hej
    Försökte för ett par år sedan få en flygare att berätta vad han sett för många år sedan, men kalla handen, var inte road att prata om det igen. Din historia är verkligen konstig! Lycka till! Försöker själv hålla Stufo igång. /K

  4. Tack för boktipset. Ska läsa den så fort jag lägger tassarna på omslaget. /AB

  5. Hade jag bott i trakter kring Mora så hade jag tittat först och främst på geologisk karta över området. Som många teorier gör gällande så utvinner våra besökare metaller och när jag sen konstaterar att å många observationer skett över sjöarna och då bör ni koncentrera er till några sjöar, leta efter aktivitet där.;)

  6. Sen förstår jag inte er som är anslutna till UFO Sverige. Dess företrädare tog ju avstånd från allt vad utvecklad civilisation från rn annan värld heter och hävdade till och med att UFOs var levande varelser i sig.!!!

  7. Hej. Det finns en intressant bok om kopplingen mellan ufos och vatten. Den heter UFOs and Water av Carl W Feindt. Mycket intressant och full av ufoobservationer man inte kände till. Mvh Anders

  8. Inom UFO-Sverige är taket högt. Det finns de som tror och anar utvecklade civilisationer som svaret på ufofenomenets gåtor.

    Det vi är noga med är dock att skilja de ”bra” ufo-observationerna från de ”dåliga”. Många ufoobservationer idag är på blinkande ljus på natthimlen. Oftast visar det sig att de observationerna efter en utredning kan förklaras med ufoballonger, planeter eller flygplansljus.

    Ungefär 1-2 % av alla uo-observationer UFO-Sverige får in på ett år kan sägas vara högintressanta. Vad som ligger bakom de procenten är ett mysterium än idag. Många teorier finns och jag är inte den som rakt av avfärdar utvecklad teknik från andra världar. Det är faktiskt mycket möjligt. Jag säger som en viss FBI-agent på tv: ”I want to believe!”

Kommentarer inaktiverade.