Observanta vid Storsjön

Idag skriver jag från ett pensionat i Östersund. Jag och Amanda är uppe i Jämtland för en fältundersökning. Vi ska träffa och intervjua en äldre dam, som i slutet på 1940-talet, såg en förunderlig sak på himlen. Men vi höll inte på att komma framåt alls från Älvdalen till. På vägen mot Sveg, i höjd med myrarna, började bilen bete sig konstigt. Jag bromsade in och det var bara höja händerna mot skyarna och uppgivet brista ut i väl valda svordomar – det var en jä*la punktering!

Jag och punkteringen. Det såg ut som någon anfallit oss med machete!

Men det gick bra att byta däck och med Amanda som DJ i bilen gick färden mot Östersund vidare i glatt tempo. Lite senare gjorde vi ett planerat stopp i Hackås. Där, intill den vackra medeltida kyrkan, ligger ett storsjöodjursobservatorium turistnäringen i Storsjötrakten underhåller.

Amanda kikar ut från Storsjöodjursobservatoriet. Varken hon eller jag såg nå’t odjur.

Iförd gubbtröja spanar jag efter Storsjöns odjur.

Det är väl ingen större hemlighet att Storsjön i Jämtland är känd för att inhysa ett så kallat sjöodjur. Om det nu är ett odjur eller helt enkelt en större fisk eller ål som krusar ytan, tvistar de lärde och olärde fortfarande om. Jag tänker inte komma med någon annan förklaring mer än att jag kan konstatera att storsjöodjuret är ett fenomen hela bygdens traditioner lever kring. På turistbyrån i Östersund, kan man till exempel, få en karta över de ställen vid sjön där folk sett flest skymtar av odjuret och jag har personligen, många gånger skådat med dimmig blick, ölflaskan till Jämtlands Pilgrim från Jämtlands Bryggeri. För där – på etiketten inhyst i en bärnsten – glimmar nämligen odjuret till, som den myt den blivit.

2 thoughts on “Observanta vid Storsjön

  1. Synd att ni inte tittade in på berättarkvällen, eller var ni där? Den var ju den 13 juli i närheten av Östersund. MICKE

  2. Hej Micke! Ja det va synd att missade berättarkvällen. Det lät roligt. Det får bli en annan gång🙂

Kommentarer inaktiverade.