Flygande tefat landade vid en sjö i Västerbotten

Den 16 juni tog jag och Amanda natttåget från Stockholm med sikte på Bastuträsk i Västerbotten. 10 timmar senare klev vi av, rejält mörbultade, efter att halvliggandes i en näst intill folktom vagn försökt fånga en blund. Väl i Bastuträsket hämtade farsan upp oss med bil och jag kunde äntligen visa upp min herrgård i byn Risberg för Amanda. Gissa om hon blev imponerad🙂 Det blev en lyckad liten semestertripp, även om det inte blev så mycket semester. Gräs skulle klippas, gräs skulle krattas, gräs skulle samlas ihop, gräs skulle transporteras bort… ja ni fattar galoppen. Så var vädret inte direkt på vår sida. Jag, Amanda och farsan hade dock trevligt tillsammans. Vi åkte runt och besökte bekanta, återsåg de lokala turistfällorna och spelade kort när regnet strilade på rätt sida fönsterrutan. Och jag och Amanda fick i alla fall en midnattssolig närkontakt tillsammans vid sjön Lidsträsket.  

Min herrgård i Risberg.

I Risberg passade jag och Amanda på att göra lite jobb för UFO-Sverige. Vi intervjuade två äldre kvinnor som sett mystiska ljusfenomen på himlen i slutet av 70-talet och i början på 80-talet. Den ena kvinnan hade varit ute på bilfärd med familjen utanför Holmträsk i Västerbotten när de fick syn på en lysande dimma på kvällshimlen. De stannade bilen, klev ur och tittade på det spretande skenet tills skenet smälte samman till ett ljusklot och försvann. Hon kom dock inte ihåg så mycket mera, men det gör ingenting. Efter händelsen gjorde familjefadern det enda rätta vid dessa situationer och kontaktade UFO-Sverige så deras berättelse finns bevarad i en pärm på AFU i Norrköping. Nästa gång jag är där ska jag ta mig en titt på rapporten. Vi väntar även också på att läsa en dagbok där kvinnans nu avlidne man skrivit ned vad man varit med om. Vi får väl se om den kan lokaliseras bland all bråte som gärna samlas i kartonger.

Den andra kvinnan kunde berätta om två tillfällen då hon sett vad hon tror är ufos. Den ena gången kom hon och hennes make åkande utanför Kalvträsk i Västerbotten då de tu fick syn på ett ljusklot ovanför brynet intill skogsvägen. Ljusklotet kom sedan att ”förfölja” bilen ett bra tag, innan dom tappade det ur synvinkeln när de kom till en avtagsväg. Det hade varit en skrämmande upplevelse berättade hon.

Den mest fascinerande berättelsen var den om att ett flygande tefat landat utanför Risberg. Kvinnan kunde redogöra för hur hon en vinterkväll mot slutet på 70-talet fått syn på vad hon trodde var ett flygplansljus genom fönstret. Ljuset stod stilla över bergskullen Tomasliden, det liksom ”hovrade” och när hon och hennes karl sett det stå stilla i en halvtimme insåg dom att det inte kunde vara ett flygplan. Då fick dom se hur ljuset långsamt gav sig av för att liksom gå ned inför landning bakom berget. Hennes make hade sedan hindrat henne från att sätta sig i bilen för att åka iväg och undersöka vad det var. Det kanske var lika bra för en tid senare fick hon höra av en annan från byn om att två gubbar i Storklinten, byn överblickar sjön som ligger bakom berget, sett vad dom sade var ett flygande tefat. Det var på samma kväll, vid samma tidpunkt och tefatet hade landat intill en badplats i södra änden av sjön Lidsträsk.

 Tyvärr är gubbarna bortgångna sedan lång tid så jag och Amanda kommer nog inte längre med just detta ufo-fall. Det måste i alla fall ha varit en helt fantastisk upplevelse. Vi funderar på om det kan ha varit en helikopter de fyra sett, eftersom ljusskenet ”hovrade”, men det är nog inte så troligt att en helikopter landat på den där folkskygga platsen en kall vinterdag. Vad skulle den där och göra? Jag är dock glad över att ha fått höra dessa berättelser. Nu finns dom nedtecknade och sparade för framtiden då vi kanske har ett slags svar på vad det är för fenomen som flyger omkring i tefatsliknande föremål och skrämmer upp oss med tvivel på vår världsbild.

Universums mest underbara Amanda spanar efter ufos vid Lidsträsket.

7 thoughts on “Flygande tefat landade vid en sjö i Västerbotten

  1. Wow, vad intressant att läsa!
    Först och främst var det roligt att ni varit till din herrgård😉 och att Amanda trivdes där🙂
    Jätteintressant att läsa om iakttagelser kring byn. Jag har inte hört talas om att de sett saker, men man var ju inte så stor då när det hände.
    Vi ses väl på släktträffen? Lycka till med Dådran. Jag skrev in en text om det och fick höra att de lagt den i Rättvikseditionen, så jag har ingen aning om ifall den publicerats?
    Kram och ha det bäst!
    /Kusin K

  2. Hej!
    Jag har googlat en del senaste veckan om flygande tefat…o.s.v., det är nämligen så att jag och mina barn har sett ett flygande tefat, och vad jag har förstått så är det en unik upplevelse vi varit med om. Vi var på väg i ett flygplan till Egypten, då vi såg det från fönstret. Jag har aldrig brytt mig om el. trott på ufon…men nu vet jag!!! Tänk…det kvittar vem man skulle berätta för,så är det ingen som tror en…

  3. Hej. Jo det är ganska unikt att få se ett flygande tefat – och fascinerade – vi vet ju inte riktigt vad det är för något egentligen? Har ni funderat på att rapportera in er observation till UFO-Sverige? I så fall är länken http://www.ufo.se/inrapportering/ Mvh Anders Berglund, från bloggen ufospaning

  4. Ja, det är sant…att det givetvis & troligen har ngn. naturlig förklaring…men ändå, vi vet vad vi såg…
    Det var ca 1 år sedan det hände & ovan molnen på väg mot Sharm el Sheikh…eftersom jag inte vet exakt var vi befann oss & det gått så lång tid…är det lönt att rapportera in det? Jag gör det givetvis om det skulle vara till ngn. hjälp.
    Med vänlig hälsning Anette

  5. De där e ju för fan ingen herrgård!! Är ju en vanlig jävla villa!!

  6. har set ett ufo och jag har set dem. otroligt vackert och de var trevlig dock så förstod jag inte så mycket utav va de sa så.

Kommentarer inaktiverade.