Stealth-formade föremål över Källviken 1997

Den 16 maj var jag ute på min första riktiga ufo-undersökning som fältundersökare för UFO-Sverige. Jag assisterade Amanda Fredriksson som fått i uppdrag av UFO-Sveriges ordförande Clas Svahn att titta närmare på en intressant ufo-observation.

Jag och Amanda sammanstrålade i Falun och träffade där ett trevligt par som midsommardagen 1997 sett två flygande föremål över deras sommarstuga i Källviken vid sjön Runn. De satt ute och fikade tillsammans med två andra när de hörde som hur en kraftig vind ruskade om skogsbrynet bakom dem. De tittade då upp mot himlen och fick syn på stealth-formade flygande boomeranger. Föremålen kom nedfarande i en ganska brant vinkel och planade i nästa stund ut. Häpna fick  de fyra sedan se hur föremålen sköt iväg i formation över Runn för att försvinna i horisonten i riktning mot Gävle.

Utsikt från sommarstugan vid Runn.

Efter att vi under en timme intervjuat paret i deras hus i Falun var de vänliga att följa med oss ut till Källviken där de visade var exakt de suttit den där varma midsommardagen för 13 år sedan. Det visade sig att detta ufo-fall är mycket intressant och ovanligt. Det rör sig om metalliska objekt sedda i dagsljus som ger ifrån sig ett ljud. Det finns även paralleller med två andra fall. Ett som utspelade sig i Brandstorp vid Vättern 1992 och ett från Torslanda i Göteborg samma år.

Vad var det då de fyra såg? Jag och Amanda har klurat på det där och det enda vi med säkerhet kan utesluta är modellflyg. Jag personligen tror att den mest sannolika förklaringen är att det rör sig om något slags experimentellt icke svenskt militärflyg. Eller varför helt enkelt inte ett stealth-plan ute på någon svensk luftrumskränkande NATO-övning? Men som vi i ufo-branchen vet är det inte, INTE, alls säkert att det är så.

Amanda och jag har skrivit ihop vad vi vet så här långt och i nästa nummer av UFO-Aktuellt kommer det en artikel som bär våra namn. Vi funkade förresten bra ihop som ett team. Så bra att vi numera är ett ”radarpar” a la Mulder och Scully.

”Radarparet” pustar ut efter en annan ufo-intervju i Ludvika.