Pappersarbete

Jag har nu varit fältundersökare för UFO-Sverige tillräckligt länge för att ha svindlande pappershögar travade lite varstans i lägenheten. Rapportformulär, ufo-artiklar och anteckningar blandas huller om buller med ufo-tidningar, ufo-böcker och ännu fler böcker om andra oförklarade fenomen. Det är då man inser att en stor del av ens ufo-intresse består av pappersarbete. Det är papper att läsa, studera och att skriva på. Inte för att det är negativt på något sätt men det kan dock vara lite svårt att veta vart i högarna man ska titta för att hitta de gäckande svaren på ufo-gåtan.

Jag är i alla fall långt ifrån värst på att samla åt mig mer eller mindre relevant ufo-lektyr. Tror ni mig inte är det är bara att åka ner till Norrköping och se med egna ögon. Där ligger AFU – Arkivet för UFO-Forskning. Visste ni att AFU är världens största ufo-arkiv? Där finns idag så mycket ufo-material att man dreglar av upphetsning. Och mer material, från hela världen, kommer för varje vecka klockan tickar iväg. Jag tycker att det är ganska fascinerande att vi i Sverige har en sådan guldgruva alldeles på vår tomt. Där om någonstans borde man hitta svaren man letar efter!

Jag har själv besökt AFU under tre dagar i slutet av april. Jag bodde på ett vandrarhem som låg alldeles i närheten så det var bara att vakna framåt dagen och gå några hundra meter så var man framme. Jag fick också en egen nyckel så jag kunde komma och gå som jag ville. Visserligen behövde jag inte vara ensam – AFU samarbetar med arbetsförmedlingen och har fixat projektanställd personal eller vad dom nu kallas – men det var skönt att kunna sitta ensam om kvällarna och tänka intill den surrande kopiatorn.

När jag kom till arkivet möttes jag av Anders Liljegren. Anders är en av dem som på 70-talet grundade arkivet. Han visade mig runt och förklarade hur man gick till väga för att leta efter särskilda ufo-fall i alla pärmar som trängdes på hyllorna. Det var tacksamt eftersom jag kommit till Norrköping på jakt efter olösta och intressanta ufo-rapporter från Dalarna och trakterna intill.  Dagen efter fick jag också träffa Håkan Blomqvist och Tobias Lindgren från UFO-Sverige. De kom lagom till kaffet Anders fixat och jag fick efter påtåren en guidad rundtur i de andra lokalerna arkivet disponerar.

Här står pärmarna med alla ufo-rapporter UFO-Sverige fått in sedan 40-talet.

Pärmar med urklipp om ufos från allehanda Svenska tidningar.

På väggarna hänger mycket ufo-material. Här utvalda omslag från UFO-Aktuellt.

Närbild på pärmar med ufo-rapporter från 1946.

 

Passar på att tacka alla dem på Arkivet för UFO-Forskning i Norrköping. Ni gör ett otroligt viktigt arbete. Önskar liksom Håkan att fler skulle ta sig tid att studera vad som finns i hyllorna. Arkivet är en guldgruva och det finns många ufo-rapporter som ännu inte fått den uppmärksamhet de förtjänar. Jag kommer i alla fall tillbaka. Ska bara gå igenom alla nya papper jag kopierade där först!

Ska nu fortsätta dagen med att skriva lite om ett ufo-fall jag och Amanda personligen undersökt på plats i och utanför Falun. För papper i all ära! Det är när man själv ger sig ut i verkligheten och intervjuar människor som sett ufos som man kommer svaren närmare. Ingen välskriven ufo-rapport slår ett personligt besök i ett kök någonstans i Sverige där man andemäktigt får lyssna på de egendomliga och ännu oförklarade fenomen folk fått bevittna mitt i vardagen. Ställer man bara de rätta frågorna så kanske man kommer svaren på spåren?

Håkan Blomqvist har förresten en egen blogg och här skriver han lite om mitt besök på AFU.