Känd från radio

Som jag nämnde i det senaste blogginlägget så det ena ledde till det andra. Efter att jag gjort reklam för mig själv och UFO-Sverige i Dala-Demokraten så ringde en kvinnlig reporter från Radio Dalarna. Hon hade visst lusläst Dala-Demokraten på jakt efter lämpliga intervjuoffer och tyckte mitt ufo-intresse var intressant att följa upp. Jag tackade ja med viss tvekan. Att ställa upp på en pappersintervju är väl en sak, en helt annan är att stå i direktsänd radio och försöka krysta ut fyndiga formuleringar. 

Radiointervjun bokades in en tidig morgon i slutet av mars. Jag tror programmet heter God Morgon Dalarna. Jag var lite nervös, jag hade inte fått några frågor i förväg, och när jag hörde att hon tänkte inleda programmet med att berätta för lyssnarna att hon stod utanför Rättviks kyrka utrustad med solstol, solglasögon och pizza, blev jag jättenervös. Pizza hade hon läst någonstans att utomjordingar gillade och solstolen var visst perfekt att sitta i när man spanade efter tefat på himlen. 

Klockan halv åtta på morgonen gick jag ut i radiovågorna. Eftersom jag jobbade den torsdagen hade jag sagt åt reportern att hon fick komma till jobbet och intervjua mig. Vi stod ute vid Siljans strand och jag försökte inte frysa alltför mycket i den snåla vinden. Sen fick jag babbla på. Jag kommer inte ihåg mycket av vad jag sa men efter att ha hört intervjun på nätet ger jag mig själv knappt godkänt. Jag svarade väl så gott jag kunde. Försökte vara saklig och påpeka att ufo inte alls betyder att jorden får besök av utomjordingar på jakt efter den perfekta pizzan. Jag förklarade att de flesta ufo-rapporter som UFO-Sverige får in kan förklaras efter att fältundersökarna gjort sitt jobb samtidigt som jag påpekade att 5 % av ljuskloten och föremålen står för något okänt och oförklarat. 

En sak jag , morgontrött som man är, lärde mig den dagen var att folk lyssnar på morgonradio. Även denna gång var det många som kommenterade att de hört mig i radio och jag fick också höra om några intressanta ufo-upplevelser. Bland annat var det en man jag känner i Rättvik som berättade om vad han och hans familj fått se en augustinatt 1996. Bara det fallet var väl värt att ställa upp på radio för, men mer om det en annan gång.

Så nu när man varit med i både tidningen och radion, vad månne det bliva nästa gång? TV kanske…? Intervjun finns förresten inte längre kvar på nätet. Sveriges Radio sparar programmen en månad och vad som sedan händer med materialet vet jag inte. En kompis har i alla fall spelat in intervjun så när jag fått den digitaliserad lovar jag lägga ut den här på bloggen.

I morgon blir det mer UFO-upplevelser för mig. Då åker jag till Kalmar. UFO-Sverige har sin riksstämma där i helgen. Här finns lite reklam om det:  http://www.ufo.se/kalmar.jpg.  Missa inte det om du befinner dig i Kalmar🙂