Fundaren tar en funderare

Jag är numera certifierad FUNDARE = Fältundersökare i UFO-Sveriges regi. Det betyder att om någon ser något konstigt på himlen som inte går att förklara rätt upp och ned så skickas rapporten vittnet ringt eller mailat in till UFO-Sverige till mig för att undersöka vidare. Eller till någon av alla andra fältundersökare i Sverige för den delen. Jag var på kursen för cirka två veckor sedan och har visserligen inte fått någon rapport att undersöka än men jag väntar med spänning. Det ska bli roligt att äntligen få syssla med det jag är så intresserad av. Ta gärna ett titt på UFO-Sveriges hemsida: www.ufo.se. Där står det mer om vad vi FUNDARE egentligen gör och arbetar för.

UFO-Sveriges Fältundersökarkurs hölls denna gång i Hållsta utanför Eskilstuna. Jag har tänkt gå på den kursen flera gånger men har av någon outgrundlig anledning aldrig fått ändan ur arslet. Vilket jag ångrar idag. Det var ju skitroligt!

Först fick vi lära oss om misstolkningsfenomen: allt från satelliter som lyses upp av solljuset till reflexer i kameralinser och autofokus i filmkameror. Sedan blev det vittnespsykologi med en polis från Stockholm m.m. Allt var mycket intressant. Helgen avslutades med att en Mentalist höll ett föredrag. Han visade hur spåtanter och medium gör för att luska ut information från den som söker vägledning. Det är en teknik som kallas för ”Cold Reading”.

 Allt som allt kan man konstatera att mycket av det folk tror och ser och tolkar som UFOs kan förklaras om man är villig att ta en djupare titt. Det finns mycket på natthimlen som lurar det mänskliga ögat.

Det var också trevligt att träffa likasinnade ufo-intresserade. UFO-Sverige består av människor i alla åldrar med skilda jobb och intressen. Den sociala biten är viktig och jag känner att jag passade in i gänget som handen i handsken.

Vi var ca 30 stycken som var med på kursen som UFO-Sverige arrangerade för det 33 året i rad. 11 av dessa var nybörjare, vilket jag tror var rekord, och jag ser framemot att gå fortsättningskursen nästa år. På bilden nedan ses gänget posera framför ordföranden Clas Svahns kamera. Jag står långt bak till höger, om ni använder ett förstoringsglas kanske ni kan se mig🙂

Fältundersökningskurs 2009