Ufoballonger över Helsingfors

Ufoballonger ligger bakom många av de senaste årtiondets inrapporterade uforapporter. Ballongerna består av plastpåsar som flyger tack vare värmen från en bit brinnande paraffin. Ljudlösa färdas ballongerna upp mot skyn och följer med vindarna. Tunna ståltrådar ser till att plastpåsen inte tappar taget om paraffinet och energin från värmen håller ballongerna luftburna ända upp till femton minuter. 

För dem som aldrig sett en ufoballong på himlen kan den synen lätt få en att tro att man ser något så ovanligt som ett ufo. Det vågar jag påstå eftersom jag själv en gång råkade ut för en ufoballong. Från en folktom plats, långt borta från större bebyggelse, tog det mig några minuter innan jag insåg att det var en ufoballong jag såg.

Dessa ufoballonger filmades över Helsingfors i Finland den 23 juli i år. För er som aldrig sett en ufoballong i action, ta gärna en titt på filmen. Att kunna identifiera en ufoballong hör till den absoluta grundkunskapen för både nybörjare och mer luttrade ufologer.